Hee! Ik heb achter in mijn keel links en rechts witte vlekjes zitten, volgens mij zit het op mijn amandelen weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.8K

Antwoorden (6)

Amandal onsteking, ga naar de dokter.

Toegevoegd na 29 seconden:
Amandelonteking*
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witte pusplekken met asymmetrie. Dat is inderdaad een klus voor de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is wel duidelijk zo.
Ik heb datzelfde gehad, in combinatie met opgezette amandelen en amper kunnen praten, toen was het een bacteriele infectie aan mijn amandelen.

Even naar de huisarts dus.

Bij mij had ik na een sterk antibioticakuurtje nergens last meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag kun je het beste stellen aan de huisarts. Die kan een diagnose stellen en er eventueel medicijnen voor voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een ontsteking van de amandelen, veroorzaakt door een virus of een bacterie. Vaak heb je daarbij een vieze smaak en ruik je uit je mond. De ‘behandeling’ bestaat meestal uit symptoombestrijding. Gorgelen met zout water, lepel honing, mond spoelen en gorgelen met mondwater, etc. Heb je koorts en zijn de amandelen opgezet, zeker als de ene groter is dan de andere dan is het verstandig om de huisarts te laten kijken. Die zal beoordelen of een antibioticakuur nodig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt op angina, een heftige keelontsteking. Kan ook duiden op ziekte van pfeiffer. Zou er zeker mee naar de dokter gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die vlekjes er nog maar sinds korte tijd zitten en met gezwollen pijnlijke amandelen gepaard gaan, dan betreft het inderdaad een amandelontsteking zoals bovengaande antwoorden reeds aanhalen.

Heb je deze vlekjes echter heel vaak, zonder pijnlijke keel en vaak gepaard gaand met een slechte adem, dat zijn het wellicht amandelsteentjes (tonsillolieten).

Waarschijnlijk heb je dan ook crypteuze amandelen (= met holtes erin) waarin deze steentjes zich opstapelen. De steentjes zijn "verkazingsmateriaal", dit is afbraakproduct van de witte bloedcellen die microben uit de mond aanvallen. Eigenlijk een soort verharde pus dus.

Je kan deze steentjes makkelijk zelf verwijderen of laten verwijderen. In de video-link zie je hoe.