Een vriendin van mij is overspannen. Hoe kan ik helpen?

Hallo,
Ik ben 20 jaar en mijn beste vriendin van 43 jaar (soort moeder-dochter vriendschap) is overspannen. In een korte tijd heeft ze haar oma, haar lievelingstante een van haar beste vriendin verloren. In die tijd is ze maar door blijven werken en heeft ze geen moment tijd genomen om dit te verwerken. Dat doet ze nu gelukkig wel. Maar ze heeft lichte paniekaanvallen (die ik zelf ook heb) en heeft nergens meer zin in.
Ik wil haar zo graag helpen, maar als ik iets aanbied (strijken, wandelen afwassen etc.) dan wijst ze het af en zegt ze dat ik haar pas weer kan helpen als ze zich weer goed voelt. Maar zo kan ik toch niet bewijzen dat ik een vriendin voor haar ben? Ik wil haar natuurlijk ook niet pushen. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Je kunt haar helpen door er voor haar te zijn als een luisterend oor als zij dit nodig heeft,meer kun je niet doen.

Zie je dat het echt uit de hand loopt,dan kun je voorstellen dat zij professionele hulp gaat zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het verlies van een geliefd mens (zelfs bij het verlies van een geliefd dier) zullen mensen daar hun eigen weg in moeten vinden. Je kunt iemand alleen helpen door diegene de ruimte en tijd te gunnen om er overheen te groeien. We kunnen voor een rouwperiode geen afgebakende tijd bepalen en het is voor iedere persoon anders.

Wel kan je, als iemand zijn verdriet moet uiten, een open houding aannemen en de ander laten zien dat je de rust hebt om te luisteren. Vraag niet te veel, maar ga ook niet mee zitten huilen. Als jij jezelf blijft en een stabiel punt bent waar de ander soms even zwak bij mag zijn, dan is dat meer dan genoeg.

Hier speelt ook nog een leeftijdsverschil mee. Je moet dus niet gaan zitten beamen hoe erg alles wel is als je zelf nog niet zoveel hebt meegemaakt. Dat komt onwaarschijnlijk over en je helpt de ander er niet mee. Zaken voor haar regelen in het huishouden is eigenlijk overbodig, omdat juist die kleine huishoudelijke taken die ze zelf moet verrichten haar gepeins en gepieker even op een laag pitje zullen zetten en haar zullen dwingen het contact met de werkelijkheid te behouden.

Het is niet erg als iemand een poosje de weg kwijt is. Vaak groeien mensen dan boven zichzelf uit, tenzij ze in het verdriet blijven hangen. Maar zover is ze nog niet denk ik.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Als ze je echt afwijst is het een daad van vriendschap om haar de gevraagde rust te gunnen. Dat is moeilijker dan haar in de gaten houden, dat is waar. Ik ben wat ouder dan jij ( 52 jaar ouder om precies te zijn.;) en heb dit al diverse malen meegemaakt. Mensen kunnen zo met zichzelf in de knoop zitten, dat ze alleen maar rust willen en geen inmenging.
Ze probeert waarschijnlijk haar balans terug te vinden en kiest daarvoor zorgvuldig de stilte of de persoon die het best helpen kan. Misschien ben jij die persoon op dit moment niet. Terughoudend zijn is dan de hoogste graad van vriendschap.
Rieneke1
10 jaar geleden
Mooi gezegd Ivana.
Met strijken en wassen bewijs je niet dat je een goede vriendin voor haar bent. Goede vriendinnen hoeven hun vriendschap ook niet te bewijzen. Maar ik begrijp dat je iets wilt doen. neem eens n keer n bloemetje voor haar mee, of een leuk tijdschrift.
Of vraag haar een keer mee uit, wandelen, expositie of shoppen onder het mom dat je geen zin hebt alleen te gaan
10 jaar geleden
tijd, rust en liefde
(misschien kan je dagjes met haar weg ;) ,daar ontspannen mensen nogal van )