Kun je jezelf trainen om het minder snel koud te hebben?

Ik heb het altijd zo snel koud, ondanks dat ik mij goed naar het weer kleed. Op het werk is het vaak 20-25 graden, meeste collega's zitten in een T-shirt en ik heb een shirt met lange mouwen aan en een vestje en bibber nog.

Mijn vingers voelen ook bijna altijd koud aan, als ik het echt koud heb worden mijn nagels paars.

Volgens mij eet ik wel genoeg, dus daar ligt het denk ik niet aan. Ik ben 1,80m en weeg ongeveer 65 kilo.

Kun je met een bepaalde methode jezelf trainen zodat je het niet zo snel koud hebt?
Want ik ben het aardig zat om steeds weer met een dikke trui aan te zitten terwijl iedereen er zomers bij loopt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik ben trouwens een vrouw, en wat ik meestal op een dag eet staat in de reacties.
Daarbij drink ik meestal iets van 2 tot 2 1/2 liter vocht, voornamelijk water en wat thee.

Ritsuka
12 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Op een dag eet ik meestal:
Grote kom yoghurt met muesli
2 stuks fruit (meestal appel)
Een vezelcracker als snack
5 boterhammen (vlees, kaas, soms salade)
Avondeten (1 groot bord, helft groente, kwart vlees en kwart aardappels)
Soms nog een koekje 's avonds
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me voldoende voor een zittend beroep. Niet teveel ook.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ok, dan is dat in elk geval goed.
Misschien toch eens bij de huisarts vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwaad kan dat nooit - al is het maar als je er een keer voor iets anders bent. Nogmaals, ik weet niet of er iets aan te doen is en of het erg is, maar navragen kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka, je eet ook voornamelijk 'koude dingen' (appel, yoghurt). Koelend voedsel dat Hitte bestrijdt:
appel, banaan, peer, pruim, meloen, watermeloen, tomaat, citrusvruchten, sla, radijs, komkommer, selderij, champignons, asperges, snijbiet, aubergine, spinazie, zomerpompoen, Chinese kool, paksoi, broccoli, bloemkool, maïs, courgette, sojamelk, sojascheuten, tofu, tempeh, mungbonen en hun kiemen, alfalfakiemen (luzerne), gierst, gerst, tarwe en tarweprodukten, amaranth, kelp en zeewieren, spirulina, chlorella, tarwe- en gerstegras, kudzu, yoghurt. (Vandaar dat we in de warme zomer meer behoefte hebben aan fruit, rauwkost, enz) Verwarmend voedsel:
Gember, zwarte bonen, adukibonen, linzen, kaneelstokjes en –poeder, kruidnagel, basilicum, rozemarijn, haver, spelt, quinoa, zonnebloempitten, sesamzaad, walnoten, pijnboompitten, kastanjes, venkel, dille, anijs, karwijzaad, carobpoeder, komijn, zoete bruine rijst, pastinaak, peterselie, mosterd, winterpompoen, kool, boerenkool, ui, prei, bieslook, knoflook, kers, dadels, hete pepers, boter. http://www.chinese-geneeskunde.be/00subs_details_2.php?object_ID=885

Het beste antwoord

Ja nou en of je jezelf een beetje kunt afharden. Maar niet eindeloos. Dat je hoeveelheid lichaamsvet daarmee te maken heeft is overigens een sprookje hoor ; dikke mensen hebben het wellicht iets sneller warm als het warm is, meer zijn vaak net zulke koukleumen als dunne mensen, hoor. En ik schaatste al in een legging en t-shirt en zwom in koud water waar niemand in durfde toen ik nog geen 40 kilo woog. Zegt dus niks.

Het koud hebben met 20-25 graden lijkt me persoonlijk wel een beetje aan de ongezonde kant. Heb je wellicht een heel lage bloeddruk of een laag basaal-metabolisme?

Ik ben al vrij lang geleden - en ik KON al vrij goed tegen kou - begonnen (uit milieu- en kostenoverwegingen) zo laat mogelijk de kachel zo laag mogelijk aan te zetten. Met truien en een beetje beweging heb ik het dan ook eigenlijk nooit koud. Echt nooit, ook niet als het vriest. Zo draag ik ook jaarrond geen sokken.
Het probleem was voor mij meer de warmte ; daar ben ik me nu - met die absurde zomers tegenwoordig- wat beter voor aan het trainen, en dat gaat tot nu toe prima. Ik heb de hele vakantie een hittegolf van meer dan 30 graden overleefd, zonder me echt beroerd te hebben gevoeld. Vooral door heel veel te drinken, en zo rustig mogelijk mijn werk te doen.

Een ding is zeker : voor het koud hebben is stilzitten absoluut funest. Je zult wel een beetje je eigen warmte moeten opwekken. Ik denk dat je - als extra beweging niet helpt of niet mogelijk is - toch eens bij de huisarts langs moet om te kijken of met je bloeddruk / doorbloeding enzo alles in orde is. Want paarse nagels bij 25 graden ; dat is zelfs bij volkomen stilzitten niet gezond, dunkt me. Ik weet niet of er iets aan te doen is, maar wie weet kom je in elk geval achter de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Laatste keer bij bloeddruk meten was het aan de lage kant, maar nog wel goed.
Toen was ik bij de huisarts wegens klachten, bloeddruk was 110/70 dacht ik, en hb gehalte was ook goed.
Ritsuka
12 jaar geleden
Mijn metabolisme is volgens mij juist hoog, ik eet de hele dag door wel. Wat ik eet staat in reacties, hoor altijd van mensen dat ze het zoveel vinden.
Ik eet elke 2-3 uur wat.

Andere antwoorden (4)

Als je gaat sporten gaat je stofwisseling sneller.

Spieren opbouwen is dan het beste, want je moet niet teveel vet kwijtraken, anders verlies je weer sneller warmte. Fitnessen dus en lekker veel eten. (wel gezond eten natuurlijk)

Toegevoegd na 26 minuten:
qua voeding:
Wortelen en knollen eten. Vooral rauw uit de hand of raspen als rauwkostsalade. (er zijn meer soorten dan je denkt)
Ook noten zijn goed.

De natuur laat niet voor niks in de herfst de noten uit de bomen vallen. Zo hebben wij in de winter wat te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Maar als vrouw gaat spieropbouw toch moeilijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar het gebeurt wel, alleen iets minder en minder snel.
Maar het warmer worden zit hem dan ook meer in je snellere stofwisseling.
Je zal dan ook (nog) meer gaan eten, maar dat is ook omdat sporten energie kost en spieropbouw ook.
Je kunt jezelf wel wat trainen,er zijn tenslotte ijszwemmers.Daar gaat veel tijd en energie in zitten.Je lichaam heeft inderdaad wel brandstof nodig om je lekker op temperatuur te houden.Ook scheelt het als je een klein beetje vet op je botten hebt,dat is isolatie.Tijdens het trainen kun je elke keer een klein stapje verder gaan.
Maar als jij van die verkleumde vingers hebt en je kunt jezelf niet goed op temperatuur houden moet je misschien ook eens je schildklierwaarden laten bepalen,middels een bloedonderzoek bij je Huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Mijn vriend zegt ook vaak dat ik koud aanvoel. Vooral vingers, maar ook voeten en benen. Romp is wel altijd warm. Om nou kilo's te gaan aankomen om het warmer te krijgen vind ik een beetje overdreven. Ik heb inderdaad niet veel vet, maar wil niet dikker worden.
met wat jij hier noemt lijkt het me handig dat je wekelijks naar een sauna gaat en daarbij een uurtje doet zwemmen in het koudere water, dan went je lichaam aan de wisseling tussen warmte en kou en zul je hoogst waarschijnlijk ook beter tegen een iets koudere omgeving kunnen in je dagelijkse leven

ik zelf heb precies het omgekeerde en voor mij werkt het.
als ik naar de sauna ben geweest kan ik beter tegen de warmte in de dagen erna
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, daar is een mentale vaardigheid voor die je kunt trainen.

Hierbij ligt de oplossing bij WAAR je focus ligt. En nu ligt je focus op 'ik heb het KOUD'.
Dit moet je veranderen door de focus te leggen op 'welke plekje is nu het WARMST'.
Als je dat plekje in je lichaam hebt gevonden, dan kan je dit plekje groter maken. Voel maar hoe dit stukje warmte groter wordt en de cellen ernaast aan het verwarmen is. Breidt dit dan nog meer uit en nog meer...

Uiteindelijk heb je je hele lichaam kunnen warmen met dat ene kleine plekje die het warmste was in je lichaam. Je moet hier wel even de tijd voor nemen, en het helpt door rustig te gaan zitten en je ogen dicht te doen. Loop dan je hele lichaam af en ga na welke stukje nu echt het warmste is.

Dus vergeet de KOU en richt je op WARM. Ik lees 6x het woordje koud in je vraag en 0x het woordje warm. En waar je focus ligt...

Toegevoegd na 8 minuten:
Je eigen kacheltje brand wel, je moet hem soms alleen even goed zoeken. Misschien is het alleen een klein pitje, maar die kan je zelf hoger instellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb deze methode eens begeleid bij mijn ex toen we in de auto zaken. Binnen tien minuten was zij helemaal opgewarmd. Sindsdien hoef ik haar alleen maar te vragen wat nu eigenlijk het warmste plekje is, en ze moet alweer glimlachen...
Ritsuka
12 jaar geleden
Maar gaat dit ook helpen bij verkleumde lichaamsdelen? Zoals mijn handen met blauwe nagels. Dat is dan toch een lichamelijke oorzaak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor.
Tibetanen zijn hierin zo bedreven dat zij natte kleding kunnen droog krijgen. Een vriendin van mij kan de hele kamer in de winter verwarmen zonder kachel. Dat lukt mij ook soms.
Ritsuka
12 jaar geleden
Even geprobeerd gisteren, maar ik kan echt niet concentreren op het werk als ik constant moet denken: warm warm warm.
En ik vond het ook niet echt helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit probeer je niet 'even'. Je vraag gaat ook over of je jezelf kunt trainen. Dus dit moet je eerst gaan oefenen als je daar de tijd voor hebt. En soms moet je die tijd gaan nemen.
Zoals ik in mijn antwoord aan geef, moeten je even rustig gaan zitten met je ogen dicht. Het zal wellicht een kwartier duren. Daarnaast vind ik het wel gek dat je je wel kunt concentreren op het werk, terwijl je constant denken: koud, ik heb het koud. Je moet niet alleen denken: warm. je moet op ZOEK gaan naar het WARMSTE plekje. Heb je daar wel naar gezocht?
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zweverig klinken, en ik twijfel of het wel kan helpen.
En ik ben niet de hele tijd aan het denken dat ik het koud heb, ik ben gewoon aan het werk.