als het hart gezond is, geen afwijkingen, ritmestoornissen of dichtgeslibde aderen, kan je dan alleen een hartstilstand krijgen door ongelukken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hartstilstand kan ook antstaan door verdrinking of verstikking. Ook drugs, medicijnen, vergiftiging of longproblemen kunnen de oorzaak van het stoppen van het hartritme zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Daarnaast komt het voor dat angst of een paniekaanval een hartstilstand teweeg kan brengen en het kan ook voorkomen dat het hart er zomaar mee ophoudt zonder dat daar een oorzaak van gevonden kan worden.
Ook ouderdom dus slijtage kan het hart laten stoppen.

Bij een hartstilstand stopt het hart met kloppen en daardoor wordt de zuurstoftoevoer naar alle organen en de hersenen afgesloten.
amc
11 jaar geleden
Een acute inwendige bloeding kan ook voor een hartstilstand zorgen. Als je aorta het begeeft, zal je hart er na enkele minuten ook mee ophouden.