Kun je ergernissen overwinnen/afleren door ze te negeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt me bekend voor... http://www.goeievraag.nl/vraag/overwin-bestrijd-ergernissen.59278

Antwoorden (5)

Deels, en door even tijd te nemen om ze te verwerken,en dat tijd nemen variëert van enkele uren tot enkele dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet door te negeren maar door te accepteren.
13 jaar geleden
Nee in principe niet of je moet zeer sterk van geest zijn. Een ergernis wordt vaak veroorzaakt door een gebeurtenis die zich ongewenst aan je opdringt. Juist door dat opdringen is het zeer moeilijk te negeren. Je kan de storende factor niet wegnemen, daarom wordt het ook een ergernis.

Nu heb ik het over normale personen, er zijn mensen die zich overal aan ergeren en kennelijk ook willen ergeren. Zij houden zich juist op in situaties die ergernis opwekken of veroorzaken zelf ergernis.

Afhankelijk van wat de ergernis veroorzaakt, zou je ermee kunnen leren leven. Maar dit is helaas niet altijd mogelijk en zeker niet als de bron van ergernis een persoon is die zich blijft opdringen. Zoals bijvoorbeeld een incassobureau die maar niet wil snappen dat jij de nieuwe bewoner van dat adres bent en maar blijft terugkomen met dreigbrieven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kun je daar iets aan doen! Het probleem ligt niet in de situatie, maar in jouw beleving daarvan en jouw reactie erop. Daar kun je aan werken.

Er is net ook een soortgelijke vraag gesteld ("Remedie tegen snel kwaad worden"); wellicht kunnen de antwoorden daarop jou ook helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie ik het ook.
+
ik ben zelf onlangs naar een ééndaagse cursus NLP geweest. Daar hadden ze erg goede technieken om zaken die maar blijven knagen van je af te zetten. Niet zo zeer negeren (ik kan dat niet hoor als ik me erger) maar door het af te sluiten. Mooie ervan is dat het bijna vanzelf gaat. bij belangstelling google maar eens op Robin Stevens
amigo