Kan je ook zelf iets doen om staar (grijze staar) tegen te gaan?

Bijv. voeding, zalfjes, kruiden, wat dan ook.
Het gaat om iemand die al licht staar heeft, en het verloop wil afremmen. Operatie is niet mogelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De oorzaak van grijze staar is niet bekend. De enige manier om er dan ook iets aan te doen is de staar zelf weghalen. Aangezien men niet weet waar het vandaan komt, kan ik me niet voorstellen dat er met kruiden iets gedaan kan worden om het tegen te gaan.
Wel vond ik (onderste link) een boek met oogoefeningen. Wellicht dat je, door geoefend te blijven, symptomen een tijdje kunt onderdrukken. Het kan iig geen kwaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zou een consult bij de huisarts een begin kunnen zijn?

Toegevoegd op 13-05-2009 10:52:42
Waarom is een operatieve ingreep niet mogelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat je niet blind op een alternatief middeltje, laat er naar kijken door een medicus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, een ware stalker op GV :-)
Bij grijze of grauwe staar vertroebelt de ooglens, hierdoor kan er steeds minder licht in het oog komen waardoor men minder goed gaat zien, vergelijk het met smerige ramen.
Het proces van staar begint eigenlijk al op jonge leeftijd maar de meeste mensen ervaren de beperkingen pas rond het 60e levensjaar, hoewel ik in de praktijk ook wel kinderen met ernstige staar tegen ben gekomen.
Er is hier niks tegen te doen door het slikken van medicijnen, zalfjes of andere prut.
Als de staar hinderlijk wordt en het zien te veel belemmerd dan kan een oogarts overwegen voor een staaroperatie. een eenvoudige ingreep die oongeveer 10 minuten duurt.