Kun jij nog 'schoonschrijven' zoals vroeger op de basisschool geleerd?

Ik merk nl. dat veel mensen op latere leeftijd overgaan op het 'aan elkaar schrijven'van blokletters, zonder de mooie overgangen zoals ooit op de basisschool geleerd.(Mijzelf incluis).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig leg ik me toe op schoontypen.

Het beste antwoord

Toevallig probeerde ik het laatst, en hoewel ik veel overgangen nog wel kon reproduceren, had ik ook best wel moeite met anderen. Het ging niet meer zo soepel als op school, zeg maar.

Maar zodra je niet meer 'gedwongen' bent om aan elkaar te schrijven, ontwikkel je toch je eigen handschrift, daar is niet zoveel aan te doen. En zo erg is dat ook niet, ik vind het ook wel een beetje iets van je eigen identiteit hebben.

Als iedereen zou blijven schoonschrijven zou ook iedereen nagenoeg dezelfde handtekening hebben, dat zou niet heel praktisch zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Gelukkig niet, ok, mijn huidige handschrift laat ook nog te wensen over, maar dat zogenaamde schoonschrijven is toch eigenlijk vreselijk? Bovendien is het schrift dat je op de basisschool leert gedoemd om te evolueren naarmate je meer schrijft, iedereen heeft een op een gegeven momenr een eigen handschrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, schoonschrijven is nooit mijn sterkste kant geweest. Toen ik eenmaal niet meer volgens de basisschool regels hoefde te schrijven heb ik mijn eigen (onleesbare) stijl ontwikkeld.

Zolang je nog leert maak je de schrijfbewegingen bewust. Op een gegeven moment wordt het een vaardigheid die onbewust wordt uitgevoerd. Je schrijfstijl zal zich aanpassen aan onder andere jouw specifieke motoriek en zithouding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb nog steeds mijn basisschool handschrift, ik gebruik exact de letters op je foto.
ik caligrafeer ook veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vond het altijd vreselijk dat ik mijzelf nooit een handschrift had aangeleerd, ik vond het maar dom dat ik gewoon iets had overgenomen.
Bij mij gaat dat "schoonschrijven" nog steeds sneller als in blokletters. Bij blokletters heb je ook het probleem dat je spaties te klein kunnen zijn.
Als ik snel wat notities maak doe ik het nog steeds aan elkaar. Als ik iets netjes moet opschijven gebruik ik wel blokletters, maar daar ben ik een stuk langer mee bezig.

Toen ik klein was begreep ik eigenlijk nooit waarom mensen ineens eigenwijs anders gingen schrijven als hoe ze het geleerd hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn handschrift is absoluut niet te lezen en bestaat voornamelijk uit blokletters die tegen elkaar aan liggen. Typen gaat me beter af ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb rond 1948 leren schrijven, en toe had je het echte blokschrift, alle letters los van elkaar.Niet het enigszins half verbindend schrift zoals in jou voorbeeld.Ik schrijf nog steeds "blokschrift".Ziet er nog steeds netjes en duidelijk uit. M'n kleinkinderen zeggen soms: opa wat schrijf je mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik kan het nog wel, maar hou het niet langer dan een minuut uit, het kost me namelijk te veel tijd om het netjes te doen.

Sowieso merk ik dat hoe minder tijd ik heb, hoe minder het leesbaar wordt voor mijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met notuleren van een vergadering moet je het op zun inst wel zelf kunnen terug lezen allemaal. Maar kalligraferen kan ik ook, als ik zin heb doe ik dat nog wel eens met een kaart of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan nog wel schoonschrijven, maar het ziet er niet meer echt zo goed uit als vroeger door te veel typen en te weinig schrijven. In de praktijk schrijf ik aan elkaar en blokletters door elkaar en is het gewoon een grote puinhoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha die Ruud,
Ik herken mij in dit antwoord..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig, ik ben niet de enige! ;)
Ja, En ik doe het eigenlijk nog best regelmatig. Vooral als ik iets snel moet schrijven. Dan vind ik het makkelijker om het op de manier te doen zoals ik het op de basisschool heb aangeleerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 45 en kan geen enkel woord meer 'aan elkaar schrijven'. Sterker nog, ik schrijf al vanaf de middelbare school in blokletters omdat ik mijn eigen handschrift niet eens meer kon lezen.
Ben dan ook blij dat tegenwoordig alles via de computer gaat. Een pen komt nog maar zelden in mijn handen voor.
Vind het trouwens wel jammer dat ik het nooit goed gekund hebt, want ik vind het wel mooi als iemand nog op die manier, duidelijk schrijven kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.. en ik gebruik de meeste van de letters op 'jouw' bord... alleen de g en de f heb ik wat veranderd... ik vind het heel leuk om iets wat toch handgeschreven wordt zoals het boodschappen lijstje of een memo netjes te schrijven...
Als ik wel eens een brief schrijf, merk ik wel dat ik tegenwoordig minder bedreven ben in lang achter elkaar schrijven...
oja en ook zijn fouten zo onherroepelijk in tegenstelling tot typen op de pc...
maar toch: zwierig schrijven is bij mij een blijvertje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schrijf deze letters nog altijd zo,behalve de F-G-H-T deze zijn in de jaren veranderd.