Hoe kan ik me inhouden bij het zien/ruiken van iemand die overgeeft, hoe kan ik er minder onpasselijk van worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bent niet de enige die daar slecht tegen kan..ik lijd..leed aan dezelfde kwaal.

Wat ik eraan gedaan heb is het volgende:

Als ik iemand zie overgeven..of ik ruik het braaksel..dan probeer ik mij voor te stellen dat dit voedsel is en wat daarmee gebeurd is om zo te worden.

Dus de inwerking van de maagsap op het voedsel en dus hoe de veranderingen van kleur en geur tot stand komen.

Als je je niet kunt voorstellen hoe dat toegaat, moet je eens rode kool die gaar is, besprenkelen met een beetje azijn. Dat doe ik altijd teneinde de smaak nòg iets te verbeteren.

Een beetje rationeel proberen te bekijken, dus. Aldus richt je je aandacht naar andere dingen..

De afkeer van braaksel is ons ons trouwens van nature ingegeven, om te voorkomen dat mensen dit voedsel nog eens gaan gebruiken.

Het lichaam heeft er namelijk niet voor niets afstand van gedaan, hè..

Als je je dit alles realiseert terwijl je iemand ziet overgeven, ofwel ruik je het braaksel, dan kun je er aanzienlijk veel beter mee omgaan..is mijn ervaring.

Hopelijk werkt deze benadering voor jou net zo goed als voor mij..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij het zien: andere kant opkijken.
Je kunt jezelf ook dwingen om onmiddellijk aan iets anders te denken: iets wat je leuk vindt. Het is geconditioneerd namelijk: je hebt jezelf aangeleerd om braaksel vies te vinden om te zien. Om maar iets te noemen: hachee ziet er ook niet echt aangenaam uit, maar waarschijnlijk heb je daar geen moeite mee?

Bij het ruiken: meteen niet meer ademen door je neus, maar door je mond. Ook een goeie trouwens bij het snijden van uien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
plus voor de hachee ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haaaahahahahaha, dank je wel.
De rest van mijn antwoord vond je dus om te k*ts*n??? ;-)))
anneliez
12 jaar geleden
Dank je wel, nu kan ik nooit meer naar hachee kijken zonder aan dit antwoord te denken. Gelukkig eet ik het niet zo vaak ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))) Een duidelijker bewijs, dat het tussen de oortjes zit en geconditioneerd is, kan ik bijna niet geven hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Wendy: Krijg je niet juist die "vieze" geur in je mond als je door je neus ademt en daarna weer gewoon ademt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ruikt voornamelijk met je neus.... dus stoppen met door je neus ademen scheelt in de geur.
Als je weg loopt van de "plek des onheils", adem dan nog even door via de mond en daarna weer door de neus: geen centje pijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt wendy, bij oude stinkende kadavers is dat ook het beste om te doen, voor je helemaal over je nek gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IEKS.... inderdaad!
Ook als je hond ergens in heeft liggen rollen, waar je niet blij van wordt...brrrrrrrr...
Rieneke1
12 jaar geleden
haha wou net zeggen dat ik gelukkig katten heb.
toen bedacht ik me dat bassie gisteren z'n anaalklieren leegde tegen m'n trui :o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GÀÀÀÀTVER.... ik hoop dat je niet ook nog een Adriaan hebt met dezelfde gedachten en daden... ;-)))
Rieneke1
12 jaar geleden
nee verder heb ik nette katten; die doen dat niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pffff........ ;-))))
Kauw op kauwgom of een dropje en zoals wendy al aangaf, door je mond ademen en flink diep ademhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je er alleen maar tegen kan als je er heel vaak mee geconfronteerd wordt.
Toen ik...heel vroeger ;-) met verstandelijk en lichamelijk gehandicapten werkte kwam ik veel in aanraking met ontlasting en overgeefsel.
Ik kon er snel tegen en maakte zonder probleem alles schoon.
Ik moet daar nu niet meer aan denken, zal het niet meer kunnen !
Dus, door gewenning kun je dr eerder tegen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mag je gewoon voor weglopen toch?

je hoeft niet overal mee leren omgaan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms moet je iemand gewoon helpen. Denk bijvoorbeeld aan een ziek kind; dan zal je wel moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow ja, dan moet je gewoon je ding doen, ook al kokhalsend.. als je niet kan inhouden, dan niet,..