Wat moet ik doen met een zieke vriendin?

Een oud-collegaatje stond vanmiddag ineens huilend voor de deur met de vraag of ze een paar dagen mag blijven. Ze is pas bevallen (2 maanden terug) en lijdt een zware postnatale depressie. Nu wil ze niet dat haar man weet dat ze bij mij is en ze heeft me gesmeekt om hem niet te bellen. Ik ken hem ook niet zo goed maar het is in mijn ogen een doodgoeie vent die zich vast erg ongerust maakt. En hij zal er uit zichzelf nooit aan denken dat ze bij mij zit omdat we, na verandering van banen, slechts wat e-mail-contact hebben. Maar ik mag hem dus niet informeren want hij wil haar kwaad doen zegt ze. Ik zit hier echt enorm mee in mijn maag. Wat moet ik doen?

Toegevoegd na 1 dag:
Hallo allemaal, dankjewel voor jullie antwoorden, ze hebben me erg geholpen. En omdat ze allemaal erg waardevol waren kan ik niet echt de beste eruit kiezen.
Ik heb 's avonds haar man nog gebeld en alles uitgelegd. Hij was erg verdrietig maar blij dat ze veilig was en dat ze een paar dagen bij mij kon blijven. Mijn huisarts is langs geweest en heeft in overleg met haar behandelaar de medicatie aangepast. En mijn vriendin heeft alleen maar geslapen en geslapen. We hebben nu net gegeten en ze zei dat ze naar haar dochtertje verlangde. Haar man komt haar straks ophalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anna, ik begrijp niet dat je deze vraag hier op GV zet. Gezien jouw punten die je hier al behaald hebt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, hoe bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap het ook niet..

Antwoorden (5)

Heeft ze echt een postnatale depressie? Heeft ze ook haar babietje bij zich? Wat een lastige situatie! En ook zéér stressvol voor de vader lijkt het me als opeens zijn vrouw en kindje weg zijn.

Realiseer, in een postnatale depressie is ze zichzelf niet. Ze heeft dringend professionele hulp nodig in de vorm van oa medicijnen. Ook de keuzes die ze nu maakt ( geen contact met haar man ) zijn niet rationeel. Sterker nog; als ze zegt dat haar man haar wat aan wilt doen kan het heel goed zijn dat het niet echt is, maar dat ze zich dat verbeeldt!!

Schakel zo gauw mogelijk professionele hulp in, bel haar man en bel haar huisarts!
Later als ze uit de depressie is zal ze daar dankbaar voor zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze heeft haar dochtertje thuis bij haar man gelaten en ja, ze heeft echt een postnatale depressie, haar medicijnen heeft ze bij zich. En ik kan me in de verste verte niet voorstellen dat haar man haar iets aan zou willen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker of ze haar medicijnen heeft genomen? kan het zijn dat ze een psychose heeft?
Ik zou absoluut ( zonder haar weten ) contact opnemen met haar man, morgen kan dan haar behandelaar ( die de medicijnen verstrekt ) langskomen. Gelukkig is het babietje bij haar man, dan is het kindje veilig. Echter betekent het dat ze absoluut niet haarzelf is ( een pasgeboren kindje laat je als moeder niet zomaar alleen ) Maar dat is mijn inschatting zo vanuit jouw tekst, wellicht is ze rustig en heeft ze alleen een beetje slaap nodig en komt ze daarvoor.
Haar voorstellen dat je ook contact opneemt met een familielid van haar, zodat je deze kennis kan delen.
Je vangt haar op en ze hoeft jou verder niet onnodig extra te belasten. Laat haar daarvoor zo nodig de mening vragen aan haar behandelende geneeskundige.
Ze is jouw "baas" niet dus ze mag jou niet dwingen en jij moet dat ook niet laten gebeuren.
Misschien kan een "blijf van je lijf huis" of je eigen huisarts jou adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ai je zit in een erg lastige situatie , en bent er bij betrokken geraakt .
ik zou wel iemand (bijv huisarts vd vriendin )bellen en dit melden .
Om dat de zieke vriendin van jou iets vraagt,
waarvan ze zelf de gevolgen niet kan overzien vermoed ik .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou mijn vriendin zeggen dat ze bij jou mag blijven, maar dat je wel haar man belt om te zeggen dat ze "ergens" veilig is. Hij moet gerustgesteld worden en bovendien is de kans groot dat hij naar de politie gaat om haar als vermist op te geven. En dat wil ze vast niet.
Bel hem zonder je naam te noemen of een adres. Bel desnoods mobiel. Slaap er een nachtje over. Hopelijk is ze morgen wat beter en kun je met haar bespreken wat te doen.
Informeer in elk geval haar huisarts, want dit kan en mag je niet alleen opknappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou in ieder geval haar behandelaar of huisarts in kennis stellen. Iemand met een pd heeft echt dringend hulp nodig en met alleen medicatie komt ze er echt niet zomaar bovenop en jij kan haar waarschijnlijk ook niet verder helpen.

Wat betreft haar man; een baby heeft ten alle tijden haar moeder nodig! Vooral in het eerste jaar is dit contact erg belangrijk. Ik zou in ieder geval contact met haar man opnemen om ook zijn kant van het verhaal te horen. Deze man zal inderdaad doodongerust zijn en wat anderen al opmerkten is dat hij haar uiteindelijk als vermist op zal geven bij de politie.
Zij zal in eerste instantie het niet eens zijn met jouw keuzes en zal zij kwaad worden. Maar als zij over haar pd is zal zij heus wel inzien dat jij het beste met haar voor had.

Heel veel succes ermee!