hoeveel calorien kan een menselijk lichaam opnemen per 24 uur?

Daar moet toch een grens aanzijn? Voor mensen die aan de lijn zijn lijkt me dat wel leuk. Als ze dan al een zak chips ophebben, kunnen ze misschien net zo goed nog 2 zakken opeten, en chocolade, en nootjes, en cola, en bier, en , .....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (3)

Zeker het tienvoudige van de 2000 à 3000 kilocalorieën die je nodig hebt. De hoeveelheid calorieën die je kunt verstouwen is vooral afhankelijk van de grootte van je maag. De mens heeft het vermogen om meer tot zich te nemen dan noodzakelijk is om een etmaal te overleven. Dat meerdere wordt opgeslagen in vetweefsel, als brandstof voor slechtere tijden. Breken die slechtere tijden niet aan dan heb je een probleem: overgewicht, dat op de duur evolueert in ziekelijk overgewicht dat allerlei kwalen tot gevolg heeft.

Het zou inderdaad aardig zijn als er begrenzers waren om meer eten te voorkomen dan je nodig hebt. Die zijn er wel maar ze berusten op een combinatie van factoren. Geraffineerde koolhydraten (cola, chips, suiker, snoep, wittebrood, mueslirepen, ijs, gebak, sauzen, etc.) zorgen voor grenzeloosheid. Eiwitten helpen om beter op de rem te kunnen trappen.

Ik neem graag een voorbeeld aan onze voorouders uit de prehistorie voor de uitvinding van de landbouw, de jagers-verzamelaars. Die hadden een gevarieerd menu, bestaande uit vlees, bessen, wortels, zaden, insecten, honing, vis, noten en wat er aan mals groenvoer beschikbaar was. De zoetigheid (fruit en honing) was maar beperkt beschikbaar, met name in het najaar, maar wel overvloedig in korte tijd. Daar kon net dat kilootje vet mee gekweekt worden om een paar weken winters gebrek mee te overbruggen.

Tegenwoordig kieperen we makkelijk zo'n complete wintervoorraad per dag naar binnen, met name aan geraffineerde koolhydraten, waar ook nog eens belangrijke verteringsenzymen, -mineralen en -vitamines aan onttrokken zijn. Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Toegevoegd na 11 minuten:
De landbouw, met alle verworvenheden als melkproducten, graan en suiker, is relatief jong op de tijdbalk van de mensheid. Het ging nog relatief goed tot een eeuw geleden omdat voedselproducten ambachtelijk en nauwelijks geraffineerd werden verwerkt. De hele graankorrel werd verwerkt in brood, suiker mocht nog een bruin kleurtje hebben en groente, vlees en vis werden vooral vers verwerkt, evenals olie die nog niet chemisch bewerkt werd. De nieuwste trend is om geraffineerde voedselproducten te 'verrijken' door er één modieus ingrediënt (dat er eerst uitgehaald is) weer aan toe te voegen, zoals omega 3, vezels of een bepaalde vitamine. Op die manier blijven dergelijke voedselproducten gebakken lucht, maar wel calorierijke gebakken lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorzeuren? graag! :-) Maagcapaciteit en de capaciteit om energieleverende voedingsstoffen om te zetten in lichaamsvet zijn natuurlijk niet hetzelfde. Die omzetting is beperkt door de beschikbaarheid van de benodigde spijsverteringsenzymen en andere stoffen en uiteindelijk ook van het aantal beschikbare cellen die vet kunnen opnemen. De rest van het overtollige voedsel verlaat het lichaam in min of meer onverteerde staat. Als je het al niet uitbraakt, want er bestaat uiteindelijk toch weerzin tegen veel voedsel dat neit verwerkt kan worden. Dat verklaart het mechanisme van boulimia voor een deel.
De enige manier waarop de begrenzing die je in gedachten hebt zou kunnen werken, is als je maag-darmstelsel zo overbelast wordt dat al dat eten er vrijwel onveranderd weer uitkomt in een zo hoog tempo dat je lijf nog weinig calorieën heeft kunnen opnemen.
En ja, als je extreem veel vreet, kan dat gebeuren, maar: ook dan kom je nog steeds aan want de calorieën die je opneemt zijn er nog steeds meer dan nodig is, daarnaast krijg je allerlei rare verschijnselen omdat je ook stoffen die je nódig hebt nauwelijks meer kunt opnemen.
Het zou prachtig zijn als je lijf zei: 'Nu heb ik genoeg calorieën binnen, met al het andere dat binnenkomt doe ik niks meer' - maar dan zou niemand ooit te dik worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij kan je het zo gek maken als je het zelf wil.
je lijf weet niet of je 2 appels eet of 2 pakjes roomboter wegwerkt bij wijze van spreken.

als je vaak veel eet raakt je maag gewent aan een groot volume. dit kan sla zijn maar ook een doos magnums....

overigens komt een verzadigd gevoel niet van je maag af maar van je hersenen. bij het beginnen met eten heb je een bepaalde tijd (geloof een minuut of 15 maar prik me hier niet op vast) voordat het verzadigde gevoel komt.
langzaam eten is dus vaak een advies bij mensen die willen lijnen (krijg je minder binnen tot het seintje dat je vol zit)

uiteraard is het mogelijk dit gevoel te negeren en domweg door te proppen (boulimia)
als je verstandig nadenkt en naar je lijf luistert lijkt het me niet lekker om te blijven proppen.

dit doet me denken aan mijn baantje in een cafateria. er kwam een grietje een redelijk grote bestelling opgeven vroeg of ze het mee wou nemen. het was voor haar alleen!!!! heb echt willen zien of ze het op kon, en dat kon ze!! heel bijzonder, maar zelf had ik al gegeten en gedronken bij de aanblik zelf.....