wat kan ik doen om 's morgens fitter en vrolijker wakker te worden?

over het algemeen voel ik me overdag best okee, maar als ik wakker word voel ik me uitgeput en van binnen erg triest. Het heeft niks met dromen te maken, ik droom meestal positief. Ik heb al mijn suikergehalte laten controleren e.d., maar daar is niks mis mee. Het is begonnen na mijn ongeval 3 jaar terug, ik heb er verder geen last meer van (buiten af en toe wat maagklachten)
is er een bepaalde vitamine, homeopathisch middel, kruid of dergelijke dat helpt? Sint Janskruid neem ik al heel lang, maar dat helpt niet echt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat bij mij goed helpt, is dat ik het heel rustig aan kan doen s' ochtends. Je bent 'triest' van binnen. Daar zit dus kennelijk veel pijn en verdriet. S' ochtends heb ik ook best veel gedachten die me bezig houden en als ik die verdruk door 'bezig' te zijn (zoals eten klaarmaken, aankleden, de deur uit) dan krijgt het geen plek. Nu ga ik ook mediteren en dit kan best een half uur duren. Dat neem ik mee in mijn ochtend ritueel. In die meditatie geef ik die gedachten een plek om te verwerken, waardoor er ook ruimte komt ervoor. Daarna heb ik niet meer het gevoel alsof ik alles maar moet wegduwen door 'bezig' te zijn. Beschouw het maar als extra kwaliteitstijd aan mijn gedachten en emoties om met een schone lei te beginnen aan de dag. Zo eindig ik en begin ik de dag.

misschien kan je supradyn eens proberen bij mij werkt dat wel. ik ben veel fitter als voorheen.

Ik weet niet hoe oud je bent en hoelaat je naar bed gaat. Maar je moet natuurlijk wel genoeg slaap hebben. Als je dat niet hebt kan het ook zijn dat je soms chagrijnig en moe wakker wordt. Wat bij mij ook helpt is wakker worden met je lievelings liedje! Dan moet je wel je mobiel als wekker hebben natuurlijk. Of een andere optie (?) Wat ook helpt is: - Als je wakker wordt denken, Hé een nieuwe dag is aangebroken! ik zie weer allemaal mensen en ik ga nieuwe dingen mee maken! - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Ik weet niet of het bij jou helpt. Ik hoop het wel, Groetjes..

Bronnen:
Mijn eigen dingen wat ik gebruik om fit...

Melatonine is vrij verkrijgbaar. Het zit ook in melk. Dus warme melk drinken voor het slapen gaan kan ook.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine

Wat ik zelf lekker vind, en waar ik fitter van word is om even te douchen in de ochtend! ( dus niet in de avond zoals de meeste mensen ) Hup eventjes onder de douche al je zorgen van je af laten stromen en dan klaar voor een nieuwe dag! Als je dit al doet kun je natuurlijk altijd een koudere douche nemen ook goed hoor :)

Je voelt je 's ochtends al uitgeput, schrijf je. Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met de omstandigheden waaronder je slaapt. Je kunt nog zo vast slapen, als je bed niet goed is of de kamer is te warm dan kun je daar erg duf en moe van worden. Is je slaapkamer wel voldoende geventileerd? Dus 's nachts altijd het raam op een kier en/of de deur van de slaapkamer open. Heb je een goed, stevig matras dat ook goed lichaamsvocht kwijt kan? Op een zacht matras komt je lichaam niet voldoende tot rust. Ook als het matras synthetisch is en niet voldoende kan 'ademen', kan je lichaam vermoeid raken; het transpiratievocht wordt dan niet goed afgevoerd en daar word je zweterig en duf van. Let er ook op of je slaapkamer een rustige sfeer heeft, dus geen felle drukke kleuren op de muur en niet te veel spullen en meubels. 's Avonds voor je gaat slapen even een uurtje niks doen. Dus computer, tv, telefoon enzovoorts uit en even de dag van je af laten glijden, zodat je je goed kunt voorbereiden op de nacht. Sterkte!

Ik begrijp uit één van je reacties dat dit seizoensgebonden is. Daar ben ik zelf ook gevoelig voor, en wat bij mij veel verschil heeft gemaakt, is dat ik in alle 'grote' lichtpunten (dus niet de sfeerverlichting) in huis volspectrumlampen heb gedraaid. Dat zijn lampen (ik heb gewone gloeilampen, ze bestaan nu ook als spaarlampen e.d.) die licht uitstralen dat zonlicht veel dichter benadert dan gewone lampen. Wanneer ik opsta en het is donker of schemerig, doe ik meteen overal waar ik die ochtend in huis kom die lampen aan. Zo wordt ik veel gemakkelijker wakker en voel ik me fit en actief. (Nou ja, fitter en actiever, half zes 's ochtends zal nooit voelen als twaalf uur 's middags.) Zo ga ik een stuk blijer de deur uit. 's Avonds als ik thuiskom, doe ik ook eerst een tijd de daglichtlampen aan, voor het deel van de avond dat ik nog actief ben. Later op de avond, als ik me vooral wil ontspannen voor het slapengaan, schakel ik pas over op sfeerverlichting. Op deze manier blijf ik in de winter veel beter in mijn ritme, en heb ik niet dat zware en trieste gevoel dat ik vroeger had als ik moest opstaan terwijl het nog donker was. En daar hoef ik helemaal niets bij te slikken.

Wat bij mij geweldig helpt: een wake up light oftewel daglichtwekker, zie http://www.wake-up-light.nl/ Ik word gewoon WAKKER wakker! Ik kan direct na het opstaan zelfs eten (duurde eerder altijd minstens een uur). Mensen kunnen me aanspreken direct na het opstaan (voorheen was ik redelijk gevaarlijk voor m'n omgeving tot het ochtendhumeur gezakt was). Ik word gewoon fitter en opgewekter wakker doordat ik door die wekker langzaam wakker gemaakt word, in plaats van uit diepe slaap gerukt. Je kunt even rondspeuren want er zijn winkels waar je ze 2 weken kunt uitproberen, en dat zou ik zeker doen. Werkt het voor jou niet, dan kost het je niks; werkt het wel, dan is het een verlossing, geloof me ;-)

Heel veel mensen hebben last van 'winterdepressie'. Somberheid, prikkelbaarheid, moeheid, energieloosheid, futloosheid en toegenomen slaapbehoefte zijn de meest voorkomende klachten, hoewel deze klachten ook kunnen voorkomen zonder uitgesproken somberheid. Apathie, het 'niets meer uit de handen komen', kan op de voorgrond staan. Daarnaast meldt men vaak verlies van interesse en afname van de behoefte aan sociale contacten met anderen. Lichttherapie is een uitgelezen middel om deze klachten te behandelen. Ter voorkoming is ook het gebruik van een lichtwekker aan te bevelen. Uit ervaring weet ik dat veel mensen er baat bij hebben. Mijn vader is er een van. Hij heeft 2 jaar geleden de 'goLITE P1' aangeschaft en heeft sindsdien geen last meer van die klachten. Toegevoegd na 10 minuten: Misschien is er iemand in je buurt, vrienden- of familiekring die zo'n lamp heeft die je een paar dagen kunt lenen (als ze hem even kunnen missen)? Dan hoef je hem niet gelijk te kopen als je het het proberen waard vindt.

om te beginnen is yoga best goed ( alleen wanneer je yoga doet is vooral smorgens een probleem ) en misschien is een goed ontbijt half werk ( daar begint een ochtend mee bij sommige mensen )

Door elke dag als je opstaat je zelf te vragen waarom is dit een geweldige dag waarom moet ik gelukkig zijn? waarom heb ik veel zelfvertrouwen?

ikzelf ben een zg 'slow starter''. Om dit toe te geven aan mensen die bij de eerste kraai van het haantje al klaarwakker zijn, voelt soms beschamend want vroeg opstaan wordt in het algemeen meer gewaardeerd. Je komt beter uit de verf op sollicitatie gesprekken en naar anderen toe omdat vroeg opstaan geassocieerd wordt met ijver en harde werkers. Dat is niet zo want ook in de avonduren en s'nachts kun je heel wat werk verzetten juist omdat je er dan wel bij bent. Als ik te vroeg moet opstaan voel ik me rot en begin de dag, misschien te vergelijken met jou, niet met een lach. Tegen de avond voel ik me daarentegen soms zelfs vrolijk. Als ik een nacht heb doorgewerkt en ik kan maar enkele uurtjes naar bed is het ook goed. Doordat je je dromen als positief herinnert zou je het moe zijn van zwaarmoedigheid min of meer kunnen uitsluiten. Ik stel mijn leven, werk en studie op mijn bioritme in en het gebeurt nu niet meer andersom.. b.v op dagonderwijs presteerde ik niet goed. Avondonderwijs was ideaal. Je schrijft dat met moeite opstaan, na een ongeluk is begonnen en ik ben benieuwd hoe je ritme hiervoor was. Misschien zijn je hersenen nog bezig met herstel. Een proces waarvoor je jezelf best tijd zou mogen gunnen. Voor mijn kinderen en mijzelf vind ik dat iedereen de slaap moet nemen die hij nodig heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100