Kun je allergisch zijn voor pure mascarpone?

Ik kreeg binnen een halfuur buikpijn en erge diaree van dit voor mij onbekende product dus ik vroeg het mij af.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een zuivelproduct ; als je slecht tegen lactose kunt, kan dat zomaar gebeuren. Kan natuurlijk ook zijn dat de kaas niet goed meer was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Binnen een half uur is voor lactose eigenlijk te snel.
Een (koe)melk allergie kan, maar dat zou bekend zijn.
Wijnsteenzuur kan het ook bijna niet zijn, dat zit ook in druiven (en wijn) en bananen. Ik gok dus ook eerder op een bedorven product.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nog twee opties:
-Overgevoelig voor een van de stofje (zouten) die ontstaat als wijnsteenzuur reageert met room.
-Voor jou teveel vet ineens. (maar ook dat zou een bekend probleem zijn)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@flot, als je een lactose-intolerantie hebt, weet je dat allang. Die komt niet ineens uit de lucht vallen.In de meeste gevallen ontwikkelt de aandoening zich tussen het derde en twintigste jaar.
Acute diarree komt voor als het eten besmet is (of tegen de grens van bedorven zit.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Buikpijn en diarree door bedorven voedsel is vaak pas na aantal uren... half uur is wel erg snel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pptzzz, mijn man had het in een restaurant na het eten van kip al vóórdat hij afgerekend had. Was nog geen twintig minuten later.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc: en hoe verliep het afrekenen vervolgens?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12, het voorgerecht, de wijn en het niet voorradige kraanwater waren al niet best. Toen ik zei dat ik het ook allang spuugzat was, werd mijn man snel naar buiten begeleid.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet.
Ten eerste kan je een allergie alleen hebben tegen een specifiek molecuul/ eiwit, of eventueel tegen een groep eiwitten die structureel erg op elkaar lijken. Mascarpone is niet één molecuul, maar een zeer complex geheel aan moleculen. Je kan op zich wel allergisch zijn voor een stof die in de mascarpone voorkomt, maar niet voor de mascarpone als geheel.
Ten tweede kan je nooit een allergische reactie hebben tegen iets waar je nooit eerder mee in aanraking gekomen bent. Bij een eerste contact met een eiwit (het allergeen) worden bepaalde afweerstoffen (IgE antilichamen) aangemaakt. Dit proces wordt sensibilisatie genoemd; dit geeft in het geheel geen symptomen. Pas bij een tweede contact met het allergeen zorgen de IgE antilichamen voor een hevige afweerreactie; dit wordt de allergische reactie genoemd. Als je dus (zoals je vermeldt) nooit eerder mascarpone gegeten hebt is een allergische reactie uitgesloten.

Het zou (in theorie) natuurlijk kunnen dat het gaat om een allergeen waar je al wel eerder mee in aanraking gekomen bent en dat toevallig ook in mascarpone zit. Daarbij springt alleen koemelkeiwit in mijn hoofd; dit lijkt me echter uitgesloten. Een koemelkeiwitallergie komt bij baby's wel voor (al is het een stuk zeldzamer dan internet doet vermoeden), maar naarmate je ouder wordt wordt de kans erop steeds kleiner. Bij kinderen ouder dan 1 jaar wordt al vrijwel nooit meer een nieuw ontstane koemelkeiwitallergie gevonden. Kinderen die dit wel hebben vanaf de babyleeftijd zijn er vrijwel zonder uitzondering in de pubertijd overheen gegroeid. Een koemelkeiwitallergie geeft overigens bij verrassend veel producten klachten, dus daar zou je vast van op de hoogte zijn.
Andere allergenen kan ik zo niet bedenken, maar dat sluit ze natuurlijk niet uit. Dat betekent wel dat het om een zeldzaam allergeen zou gaan; anders was ik er echt wel van op de hoogte.

Ook bijvoorbeeld een lactose-intollerantie lijkt me ook vrijwel uitgesloten; dat had ook bekend geweest.

Al met al kan ik niet zo bedenken waar je klachten van kwamen (er bestaan nog veel meer oorzaken naast voedselovergevoeligheden!) maar (om terug te komen op je vraag) een allergie lijkt me uitgesloten, of op zijn minst zéér onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt van vandaag op morgen ineens een lactose intolerantie hebben. Ik kwam er pas op mijn 36e achter, zo gek is dat niet. Daarnaast kan je ook bij het eerste contact voor iets allergisch zijn, neem bijvoorbeeld baby's met een koemelkeiwitallergie. Die zijn vanaf het eerste flesje allergisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@aspienurse: het klopt dat de klachten van een lactose-intolerantie plotseling op kunnen treden, al is dat erg zeldzaam. Een intolerantie is echter geen allergie.
Aan een allergie gaat (per definitie) een sensibilisatie vooraf. Daarom kan je nooit meteen ergens allergisch voor zijn.
Dat geldt ook voor baby's. Een koemelkeiwitallergie ontstaat meestal in het eerste levensjaar, en altijd pas na de eerste voeding. Dat ouders dat anders beleven doet daar niets aan af.
Mascarpone is niets meer dan een soort hangop van lichte room met een beetje wijnsteenzuur. Meer zit er niet in. Ben je niet allergisch voor zuivelproducten en heb je geen lactose- intoleratie, dan ben je het ook niet voor mascarpone.

Wiijnsteenzuur is een E-nummer ( E334L) dat in veel producten zit zoals frisdrank, jam, snoep, suikerwerk en is een voedingszuur, antioxidant, conserveermiddel of smaakversterker. Het wordt gemaakt uit een bijproduct voor wijnproductie. Het lijkt me niet dat je hiervoor allergisch bent, of reageer je hierop bij frisdrank, jam enz?

Ik denk niet dat die klachten van de mascarpone komen als je normaal melkprodukten kunt eten/drinken. Het zou alleen kunnen als de houdbaarheidsdatum ver overschreden is en er een ziekteverwekker in geslopen is. Dit ruik en proef je echter meestal en anders zie je het wel aan de mascarpone zelf, doordat er verkleuringen danwel schimmelsporen inzitten. Het kan dus ook aan iets anders liggen wat je gegeten hebt of gewoon een buikgriepje/kou o.i.d. wat niet vreemd is in deze tijd van het jaar ;-)
amc