Hoe snel ontbindt een menselijk lichaam?

Kun je dit proces ook versnellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je een bepaald doel voor ogen met deze vraag? Het lijkt een beetje of je plannen hebt in een bepaalde richting.

Het beste antwoord

Dit is compleet afhankelijk van de omstandigheden. Onder warme extreem droge omstandigghen ontbindt het niet, en wordt het lichaam gemummificeerd. in de steengraven in zuidelijke mediterane gebied kan je natuurlijke mummies vinden.

Echter, narmate het vochter wordt gaat het sneller, en als het warm en vochtig is het snelste.

[De snelheid van het ontbindingsproces hangt sterk af van de omgevingsomstandigheden: hoe warmer en vochtiger, des te sneller. De huid verkleurt in de dagen na overlijden eerst tot groen en na ongeveer 2 weken wordt de huid zwart. De tijd die hiervoor nodig is hangt sterk af van de omgevingstemperatuur. De lichaamstemperatuur, die na het overlijden gedaald was tot de omgevingstemperatuur, begint na enige tijd weer te stijgen door de warmte die bij de afbraakprocessen vrijkomt. Door de geproduceerde gassen zet het lichaam op en kan een waterlijk gaan drijven. De verschillende gassen zorgen tevens voor de typische lijkenlucht.

De haren laten na 5 tot 8 dagen los. Na een week begint het lichaam op te zwellen door de gassen en vorming van het rottingsvocht. Na 2 weken ontstaan de rottingsblaren. De nagels laten 10 dagen na overlijden los.

Uiteindelijk zijn, na enkele weken, de weke delen (organen, huid, ...) verteerd en omgezet in gassen en vloeistoffen en blijft het skelet over. In voor bacteriën ongunstige omstandigheden kan het lichaam mummificeren.

De mate en snelheid waarin en de manier waarop een organisme na de dood verrot, wordt sterk beïnvloed door een aantal factoren, zoals:

* blootstelling aan micro-organismen zoals bacteriën, waarbij de
o temperatuur en de
o vochtigheid een belangrijke rol spelen.
* blootstelling aan insecten
* blootstelling aan carnivoren
* blootstelling aan knaagdieren
* grootte en gewicht van het lichaam
* balseming (al dan niet)
* diepgevroren
* bewaring in vloeibare stikstof: cryopreservatie
]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het proces kan volgensmij versneld worden door ongebluste kalk over het lichaam te strooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang leve de revolutie (Frankrijk, rusland)
Kan heel snel gaan! Als ik naar de kroeg ben geweest, en ik 's morgens wakker word, zegt mijn vriendin altijd dat ik ruik alsof ik in verregaande staat van ontbinding ben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de website dooddoetleven kan je zien hoe het neergelegde kadavers vergaat.
wat je ziet is dat er een enorm verschil is in de snelheid waarmee zo'n lichaam ontbindt.
vocht en temperatuur hebben grote invloed op hoe snel het gaat.
in mijn ervaring ontbindt een lichaam wat onder de medicijnen zit ook sneller.
ik heb dit bij dieren geconstateert, bij mensen zal het niet anders zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja dat kun je versnellen, maar ook vertragen...

Versnellen hebben we al gezien in andere antwoorden, maar vertragen niet... Dus dan zal ik daar maar eens licht laten schijnen...

In het boeddhisme maakt het hele hoge indruk als je in Lotus-positie sterft EN als het lichaam na een aantal dagen niet begint te ontbinden... Dan is dat een teken van hele hoge graad van verlichting te hebben bereikt als dat zo het gaat... Maar wat is nu het geval, er zijn geheime methoden om dat voor elkaar te krijgen...
Vaak zijn de volgelingen van die persoon ermee gebaat dat hun spirituele leider aanspraak kan maken op deze hoge positie... Wat doen die dan? Die geven hun meester een zout-oplossing te drinken net voordat hij sterft, vele liters sterk geconcentreerde zout-oplossing (wat er precies in moet dat weet ik ook niet) en laten hem zijn laatste adem uitblazen... En zetten ze hem in een lotus-houding en als dat niet lukt, (ja het is toch echt zo) breken ze de botten om hem te fixeren in die zo geprezen Lotus-houding... Ze balsemen van de buitenkant ook nog het nodige... Het zout droogt vervolgens zeer snel in en conserveert het lichaam en als de overleden persoon gefixeerd raakt, dan is de Lotus-positie een feit en het lichaam conserveert helemaal, zelfs zonder dat er noemenswaardig kleurverschil optreedt... En we hebben er voor de achterban weer een heilige bij...

Dus het is te versnellen en te vertragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het nog leeft,kan het wel 100 jaar duren! Maar is de dood éénmaal ingetreden,gaat het veel sneller!