hoe kan het dat je na 1,5 jaar nog steeds last kan hebben van een gekneusde enkel?

Mijn enkel is in juli 2013 gekneusd nadat ik verkeerd van een bruggetje af ben gestapt en nog steeds heb ik er regelmatig last van. Ik heb de hersteltijd wat de dokter aan had gegeven ( 2 weken rustig aan doen) in acht genomen en heb het jaar daarna niet meer gesport qua hardlopen etc. (ik heb wel gezwommen en na de zomervakantie weer gefietst). Nu is het zo dat ik er nog steeds elke dag last van heb (we zijn nu al in april 2015, meer dan 1,5 jaar later).
Ik heb al een afspraak bij de huisarts staan, maar eigenlijk vraag ik me nu heel erg af hoe het kan dat ik er zoveel last van heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Tja, dat kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Ik denk dat het in elk geval heel goed is dat je een afspraak hebt gemaakt bij je huisarts.

Je zegt dat je je verstapt hebt en daarbij je enkel hebt gekneusd. Dat klinkt alsof je mogelijk je enkel hebt verzwikt. Ook als je voet niet helemaal omgeklapt is, kunnen je banden bij het verkeerd neerkomen van je voet ('verstappen') een klap gekregen hebben en dus wat uitgerekt zijn. De weefsels rondom je voet en enkel zijn dan gekneusd. Het kan zijn dat je banden daarbij toch wat meer te verduren hebben gekregen en wat uitgerekt zijn of zelfs dat er kleine scheurtjes zijn ontstaan. Dat herstelt op zich wel, maar het kan toch zijn dat dit altijd een beetje een zwakke plek blijft. Dat hangt onder meer af van de ernst van het letsel en van de mate waarin jouw lichaam in staat is om te herstellen. Dat herstelvermogen is van heel wat factoren afhankelijk, variërend van de snelheid waarmee je bepaalde activiteiten hebt opgebouwd na het letsel tot simpelweg de genetisch bepaalde opbouw van jouw banden: de één heeft nu eenmaal sterkere banden dan de ander.

Misschien heb je dus wat ernstiger letsel dan destijds gedacht, misschien heb te snel bepaalde activiteiten opgebouwd, of misschien ben je door het letsel je enkel anders gaan belasten en heb je nu niet zozeer last van je banden, maar bijvoorbeeld van je spieren omdat je anders bent gaan bewegen als gevolg van de pijn van destijds. Als je zo lang niet hebt gesport en je daarna weer bent begonnen, kan het goed zijn dat je enkel - en andere lichaamsdelen - gaan protesteren, zeker als je dat niet goed opbouwt. Maar er zijn ook talloze andere verklaringen mogelijk. Soms is er zelfs geen echt letsel meer, maar is het pijnsignaal een eigen leven gaan leiden omdat je zenuwen als het ware 'gewend' zijn geraakt aan het doorgeven van die pijn (even simpel uitgelegd).

Probeer voor je afspraak bij de huisarts alvast eens te bedenken - en eventueel op te schrijven - hoe het verloop van je pijnklachten is geweest. Zijn ze altijd aanwezig geweest, of wat het in de periode van 'sportrust' minder? Heb je vooral last bij bepaalde activiteiten? Zo ja: welke? Heb je ook in rust pijn? Maakt het bijvoorbeeld uit welke schoenen je draagt? Voelt je enkel instabiel aan, wordt hij dik of warm en rood na belasting? De huisarts zal aan de hand van dat soort informatie plus de bevindingen bij het lichamelijk onderzoek advies geven of eventueel doorverwijzen.