Hoe kan ik van anale jeuk afkomen?

ik heb de laatste dagen heel erg last van jeuk in en rondom mijn anus, ik ''deponeer ontlasting'' meestal in de avond voor ik ga slapen, het lukt me dan niet om rustig te liggen en gemakkelijk in slaap te komen omdat het gewoon enorm veel jeukt. alleen als ik een half uur stil lig begint het iets minder te worden. ik krijg ook alleen jeuk na de ontlasting en in de ochtend erna voel ik er niks van. ik heb al toiletpapier vochtig gemaakt, misschien gewoon vochtig toiletpapier kopen (altijd beter dan toiletpapier + water)? ik vind het echt hartstikke vervelend en hoop er snel af te komen. bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
anneliez
9 jaar geleden
Het kan een onschuldig maar een voor jouw gevoel, genant kwaaltje zijn, waar de dokter je zo van af kan helpen. Dus ga daar eens naartoe.
Ivana
9 jaar geleden
Inderdaad huisarts. Maar behalve dat: geen sterk gekruid eten voorlopig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer het eens om er een paar keer per dag yoghurt op te smeren gedurende het weekend. Als het niet helpt kun je maandag alsnog naar de dokter gaan.
.Als vrouwen vaginale jeuk hebben helpt dat ook uitstekend, dat heeft met de zuurgraad in de vagina te maken. Misschien helpt het ook in de anus. Kwaad kan het niet. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heb je last van wormpjes. Daar hebben veel mensen wel eens last van. Als het dat is wat de jeuk veroorzaakt, koop dan Mebendazol bij de drogist. Dat helpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht ook meteen aan wormpjes. Die jeuken altijd alleen in de avond. Mebendazol kost niet vele en helpt uitstekend
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is goed mogelijk dat vraagsteller simpelweg te hard en te ruw afveegt. Dat veroorzaakt een soort kleine schaafwondjes aan het gevoelige weefsel direct bij de anus. Als vraagsteller daarbij zo goed afveegt dat hij ook een klein beetje naar binnen gaat (al dan niet ongemerkt), raakt hij extra gevoelige weefsels. Het duurt dan even voordat alle schaafwondjes en irritaties weer zijn geheeld. Na het helen is de jeuk weg - totdat hij opnieuw te ruw afveegt. -- Het is maar een ideetje, maar het lijkt mij de moeite waard zo een simpele oorzaak eens te bevestigen of uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel,ik wil je absoluut niet afvallen maar als het lichte schaafwondjes zijn geeft dit ook een branderig gevoel.
Cryofiel
9 jaar geleden
Heel lichte schaafwondjes kunnen inderdaad een branderig gevoel geven. Dat doen ze echter vooral tijdens het ontlasten. Als ze op dat moment al geheeld zijn, heb je dan dus geen last van een branderig gevoel. Een oppervlakkig schaafwondje dat schoon is, kan jeuk geven. Net als een schaafwondje aan je hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je inmiddels al bij je huisarts geweest en zo ja heeft deze gevonden wat de oorzaak is en kun je er iets tegen doen?

Antwoorden (3)

Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Je kan wormen, een aambei of een SOA hebben, hiervoor moet je echt naar de huisarts.

Hoe je het ook wend of keert, je huisarts bellen is echt de eerste stap..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo,

Het kan zijn dat je bepaalde medicijnen gebruikt die op de uiteinden van de darmen een reactie afgeven, met name als je ontlasting doet. Er blijft dan altijd een rest in de uiteinden van de darmen zitten. Maar houd dit aan zou ik toch even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na de laatste ontlasting van de avond even douchen, en tot slot van het douchen de anus even schoon spoelen met bij voorkeur koud water.
Daarna de anus insmeren met kokosvet. Dit werkt antibacterieel.

Gebruik van shampoo tijdens het douchen kan het probleem verergeren.