Wat kunnen de gevolgen zijn als je teveel pijnstillers neemt?

Heb enorme kiespijn en heb zojuist mijn vierde pijnstiller op. Volgens de bijsluiter mag je er 6 per dag. Zou het veel kwaad kunnen als je er bijv. 8 neemt, of nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Paracetamol; toen ik in het ziekenhuis lag kreeg ik elke 4 uur 2 tabletten van 500 mg. Ook in de nacht, dat zijn er 12 per 24 uur. De dosering op de verpakking houden ze bewust laag. Na een wortelkanaalbehandeling schreef de tandarts ibuprofen voor in zakjes die je op moest lossen met water, er zat 600 mg. werkzame stof in. Bij aanhoudende pijn is het belangrijk om een spiegel in je bloed te hebben, dus zou je in de nacht ook moeten slikken. Uiteraard dit alles niet te lang en zeker geen alcohol. Je krijgt deze dosering in het ziekenhuis ook, dus mag je aannemen dat het verantwoord is. Na het weekend natuurlijk naar de tandarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt ook aan de pijnstiller. Er is een groot verschil tussen paracetamol en NSAID's zoals Ibuprofen en Diclofenac. Een overdosis van het een heeft een andere bijwerking dan het andere middel.

Teveel aan paracetamol geeft bijvoorbeeld leverbeschadigingen. De aanbevolen hoeveelheid zit daar overigens ruim onder. 1 tabletje meer - alhoewel natuurlijk niet echt aan te raden - kan dan niet zoveel kwaad als dat sporadisch gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je verder gezond kan het geen kwaad om in een enkel geval eens wat extra te slikken, dus in dit geval 8 ipv 6.
Pijnstillers zijn na een aantal uren uitgewerkt, heb je veel pijn zorg dan dat je op tijd weer de volgende dosis inneemt, dus niet wachten tot de pijn weer te erg is geworden, je kan beter een soort 'spiegel' opbouwen.
sterkte!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft niet als je verder gezond bent als het maar niet een veelfout wordt. Tegen een echte kiespijn zal het echter niet helpen. Kan je beter een nood tandarts bellen en daarna toe gaan
ronron1212
13 jaar geleden
Paracetamol is de meest veilige pijnstiller. Daar krijg je niet zo snel te veel van. Mocht je een goede pijnbestrijding willen doen dan zou ik zeggen 3 x 2 tabl per dag en dat mag best een paar dagen achterelkaar.
Bij een teveel aan paracetamol kan je hoofdpijnklachten krijgen.
Andere pijnstillers als b.v. ibuprofen doet scha aan je maag. Daar moet je wat meer mee oppassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je de bijsluiter hebt gelezen van paracetamol, daarvan mag je maximaal 6 per dag van 500mg elk slikken, dus maximaal 3 g per dag.
Als je meer dan 3 g per dag slikt, kan je oa een leverbeschadiging oplopen.
Tip: ga zsm naar de tandarts, of als dat niet kan, ga naar de huisartsenpost, die kunnen je, om de weekend te overbruggen een sterkere pijnstiller geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijs advies!