37 graden is toch heet??
Dan zweet ik me dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij.
Dit is een samenstelling van bloed en heet: zo heet dat men bijna bloed zweet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als het buiten 37 graden is, klaagt iedereen steen en been van de hitte, worden tropenroosters gedraaid en is er vertraging bij de NS wegens uitgezette en verbogen rails (zgn kattenruggen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloed wordt wel vaker gebruikt als overtreffende trap: bloedmooi, bloedgg**l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag zeg !
Ons lichaam heeft het nodig om warmte af te kunnen staan aan de omgeving, omdat we anders oververhit raken.
We stralen warmte uit (zoals een radiator), maar dat lukt al niet meer als de omgeving net zo warm is als wij zelf.
Dan hebben we nog plan B , namelijk zweten.
Het zweet op onze huid heeft de neiging om te verdampen, maar daar is warmte voor nodig. Draai het maar eens om : Als je iets wilt drogen, moet je het warm maken. Dat zweet kan alleen verdampen bij een omgevingstemperatuur van 37 graden als de relatieve luchtvochtigheid minder dan 100% is.
Het komt er dus op neer dat als de omgeving 37 graden of meer is én de luchtvochtigheid 100% is, wij onze warmte niet meer kwijt kunnen en overlijden door oververhitting.
Daardoor voelt het al gauw benauwd als de lucht vochtig is.
In dat verband begint bloedheet in onze begrippen bij 37 graden. In de spreektaal geldt dat inmiddels niet meer en spreken we bij heel andere temperaturen over bloedheet.
Ook dat is relatief, want als je je handen in water van 55 graden steekt, doet dat lelijk zeer en spreken we van bloedheet, maar ook gesmolten staal is bloedheet en dat is zo'n 1100 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloed is het warmste van je lichaam. Het is het CV water van je lichaam om alles van zuurstof en warmte te voorzien. Je handen zijn vaak 1 tot 2 graden kouder dan het bloed. De mond en neus zijn zelf nog kouder. Als je dus ergens bloed, dan voelt die altijd warm (heet) aan. Als je in een dikke winder erg koude handen hebt en je begint te wrijven gaat het ook heet aanvoelen. Dat komt door het warme bloed wat er weer in stroomt.