Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat sommige mensen aan hun littekens "voelen" dat er ander weer komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Sommige mensen kunnen echt voorspellen dat er regen op komst is, doordat hun geopereerde knie, elleboog of schouder begint te jeuken. Bij weersverandering verandert namelijk de luchtdruk, maar ook de druk op het operatiegebied. Hierdoor worden littekens gevoeliger. Vooral de zenuwen in en rondom het operatiegebied
worden extra geprikkeld, waardoor het litteken pijn kan doen of erg begint te jeuken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoe het kan weet ik niet maar ik heb het ook, ik ben ooit geopereerd aan een hand, en die is behoorlijk gevoelig bij bepaalde weersveranderingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In littekens - en vooral die door brandwonden zijn veroorzaakt - zijn de zenuwen vaak in kluwen gaan liggen en zijn daardoor heel gevoelig.

Mogelijk dat ze hierdoor wijzigingen in bepaalde weersomstandigheden kunnen voelen. Denk hierbij aan verschil in drukgebied of lading in de lucht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het vocht. (vochtgehalte)
Littekens hebben een andere structuur (minder vochtgehalte). Terwijl de rest van het lichaam (met gewone structuur en gewone vochtverhoudingen) reageert op de verschillende luchtdruk / vochtverhouding, reageert het littekenweefsel net iets anders. Dit verschil wordt gevoeld. Als al het weefsel nu ineens littekenweefsel was, werd het dus niet meer gevoeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding