Bestaan er ook homeopathische drugs?

Homeopathische middelen die bijv. je creatieve kant stimuleren, of je vrolijker maakt dat soort dingen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Niet dat ik ze nodig heb hoor ;) ik was er alleen benieuwd naar. Je hebt vanalles, dus misschien ook wel dat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Jazeker, er zijn genoeg kruiden die iets met onze gemoedstoestand doen, van licht tot heftig. Ga eens langs bij een goede smartshop (kosmic kitchen in Enschede is een goeie, ze geven je uitstekend advies over hun ruime kruiden-assortiment).
De lichtste waar ik aan denk is het Sint-Janskruid, dit werkt pas nadat je het een langere periode hebt gebruikt, en dan nog niet bij iedereen.
De heftigste is denk ik de Salvia Divinorum, een saliesoort, ik heb het eens geprobeerd, en dat doe ik nooit weer. Een heftige reactie van ongeveer 10 minuten zorgt dat je even helemaal van de wereld bent.
Van sommige kruiden maak je een thee, en anderen rook je in een pijpje of als sigaret
Tipje: http://kosmickitchen.nl/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=89&lang=nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plantenmiddelen (fytotherapie) zijn NIET homeopatisch !Q Het kenmerk van homeopatische middelen is dat er niks meer in zit. Ze kunnen overigens psychisch wel verslavend werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk trouwens dat je Kosmic Kitchen noemt. Mijn dochter was daar onlangs met een vriendin (gingen op leuke kleurtjes in de etalage af) en toen ze vroegen : wat verkopen jullie nu eigenlijk ? (want de kleding bleek deco) zei die knul : wij verkopen gevoel. ;-)

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk wel, alleen is het nooit wetenschappelijk aangetoond dat ze ook daadwerkelijk werken ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de homeopathie gaat uit van het bestrijden van ziektes waarbij wordt uitgegaan van het principe dat wat je ziek maakt je lichaam ook kan aanzetten tot genezen, mits verdund toegediend
ik denk niet dat homeopatische middelen de werking kunnen hebben waar jij naar vraagt.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank boks, ik wilde verder geen waardeoordeel aan mijn antwoord hangen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Een goed verstaander....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het gebied van lichamelijke afhankelijkheid : nee. Homeopatische middelen bevatten geen werkzame stoffen, (of in een verdunning van een molecuul op een zwembad) en hebben dus geen enkele lichamelijke werking, waardoor lichamelijke afhankelijkheid is uitgesloten.

Dat betekent echter niet dat ze niet geestelijk verslavend kunnen zijn. Wie heilig gelooft in de werking van een dergelijk middel, kan daar wel degelijk afhankelijk van worden. Zo zou je ontwenningsverschijnselen kunnen triggeren door het middel volledig buiten bereik van de patient te houden, maar zou er geen effect optreden wanneer je het zou vervangen door ander water.

Persoonlijk heb ik echter nog nooit gehoord van verslavingsproblematiek in die hoek. Wellicht ook doordat mensen uit deze kringen het reguliere medische circuit in zijn algemeen wat meer mijden en er daardoor niks over bekend is, dat kan ik zo dus niet beoordelen.

Met plantaardige middelen die wel werkzame stoffen bevatten moet je echter wel oppassen. of je er aan verslaafd kunt raken durf ik niet te zeggen, maar ze kunnen in grote hoeveelheden wel schadelijke effecten hebben, net als reguliere medicijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt helemaal niet gevraagd naar verslavingsproblematiek. Er wordt gevraagd naar werking van de stoffen. Zeker niet alle drugs zijn lichamelijk en/of geestelijk afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zegt marleen, ik weet niet zeker of ik daar achter sta of niet. Zelf ben ik sceptisch, en ik ben er denk ik ook te rationeel en "beta" voor. Ik gebruik zelf geen homeopathische middelen, maar ik heb het wel eens bij sommige van mijn dieren uitgeprobeerd. Die dieren wisten niet dat ze het kregen (dus geen psychische verandering / geen placebo effect) hoewel 1 totaal kaal dier ineens weer haar aan begon te groeien. En wat meer voorbeelden.
Natuurlijk kan je zeggen toeval of placebo effect van mij omdat ik dat graag wil zien, maar ik heb het ondertussen bij talloze dieren geprobeerd waar ik eigenlijk als dierenarts zelf wist dat ze op het bepaalde gebied, medisch gezien, niet verder geholpen konden worden. Toch best apart.
Hoe dan ook, daar ging mijn vraag niet over ;)
Ik vroeg me gewoon af, of zoiets bestond.