Mijn dochter van 10 heeft vaak last van hoofdpijn en misselijkheid. Haar ogen zijn goed, haar bloed ook. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (12)

Vroeger naar bed, beter (gezonder) eten en meer drinken kan wonderen doen. Evenals meer lichamelijke beweging; ontspanning door inspanning.
(Ik neem aan dat je alle ernstige mogelijkheden door de arts hebt laten uitsluiten. Ik heb ook twee van die meiden, dus herken het wel. En ik kan je uit ervaring meedelen dat het (goed) werkt, alleen niet altijd even makkelijk is vol te houden. Regelmatig de politiepet op dus, zeker naarmate ze ouder worden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat haar een hoofdpijn dagboek bijhouden. En indien ze al menstrueert ook haar cyclus. Mogelijk ligt daar een verband.
Denk ook aan migraine ivm de misselijkheid die er bij gepaard gaat.

Door het hoofdpijndagboek kan je veel gerichter onderzoeken wat er mogelijk aan de hand is en kom je beter beslagen ten ijs als je naar de dokter zou gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen Hoofdpijn, je weet wel die zonder aanwijsbare oorzaak, misschien zelfs wel migraine.

Interessante site?:

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zou ook een voedselintollerantietest kunnen laten doen (let op dat is wat anders dan een voedsel allergietest!)

Voor hetzelfde geld komt het daar vandaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zou ook een voedselintollerantietest kunnen laten doen (let op dat is wat anders dan een voedsel allergietest!)

Voor hetzelfde geld komt het daar vandaan.
sterredag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen hoofdpijn?? Wat is dat nou voor een antwoord?
sterredag
13 jaar geleden
huh reactie dubbel geplaatst. vreemd. Wat dat voor een antwoord is? soms is hoofdpijn gewoon dat wat het is hoofdpijn en topicstarter vroeg om ideeeen, een idee is, dat het echt een soort van hoofdpijn is en niks anders. Er zijn velen soorten hoofdpijnen die geen aanwijsbare reden hebben tot nu toe. Bovendien nog wel toegelicht met een bron. Mijn idee, zoek het in de verschillende soorten hoofdpijnen. Dat is toch wel een idee lijkt mij. Sommige mensen beseffen niet hoeveel hoofdpijnen er kunnen zijn, zonder dat daar iets anders bij komt. Zover dat bekend is dan.
Hoe lang heeft ze het al?
Het zou goed kunnen dat ze tegen haar eerste menstruatie aanzit.
Als een kind op deze leeftijd al tegen de eerste menstruatie aanzit (wat vaker gebeurt dan je denkt), gaat daar vaak een periode van hoofdpijn, misselijkheid en buikpijn aan vooraf.

Als je dochter regelmatig en zonder aanwijsbare reden moet overgeven, moet je echt even langs de huisarts gaan, want dan kan er iets aan de hand zijn in het hoofd.
Ik wil je niet ongerust maken, het komt ook niet vaak voor, maar trek dan echt aan de bel.

Tenslotte kunnen er psychische zaken meespelen: Is alles goed op school? Hoofdpijn en misselijkheid zijn moeilijk te controleren klachten die je kunt aanwenden om thuis te kunnen blijven, als er op school iets mis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
aangezien haar ogen in die tijd getest zijn en een bloedtest is afgenomen en de uitslag al bekend is, gokte ik min of meer dat de hoofdpijn langer aanhoudt dan een menstruatieperiode. hoewel dit wel mijn eerste gedachte was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd. 2 sporen beleid. Als er geen lichamelijke klachten zijn, ook even (laten) kijken naar de psyche !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag, het gaat niet om een menstruatieperiode, ik heb het hier over een jong kind waarbij de eerste menstruatie er aan zit te komen. Dit kan zorgen voor maanden van lichamelijke onrust en pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast mogelijk iets meer voor de hand liggende mogelijke oorzaken. Prima antwoord! +1
Als ze daar vaak over klaagt, zou ik even bij de huisarts te raden gaan. Een bloedtestje is gauw gemaakt om allerlei ziektes uit te sluiten. Als er niets afwijkends te vinden is, dan kan het gewoon bij de leeftijd horen. Mijn dochter had op die leeftijd ook vaak van die vage klachten maar er was niet aantoonbaars mis met haar. Nu is ze 16 en de klachten zijn inmiddels verleden tijd. Laat ook even testen op de ziekte van Pheiffer, je weet maar nooit. Is niets tegen te doen maar dan heeft het beestje een naam en dat scheelt wel.
Sterkte er mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bloed en algemene indruk goed is zou ik er niet te veel aandacht aan geven. Zorg wel voor rust, reinheid en regelmaat. Op tijd naar bed is heel belangrijk. En hopen dat ze het overgroeit.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik bedoel beslist niet dat je het moet negeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou stress kunnen zijn. Ik weet niet of ze hier al lang last van heeft maar het zou ook haar menstruatie kunnen zijn die zit te rommelen, dat had ik ook op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk te beantwoorden. Heb je er met de huisarts over gesproken ?

De meeste kinderartsen volgen een 2-sporen beleid als het kinderen betreft. Uiteraard kijken ze of er ergens een lichaamlijk oorzaak gevonden kan worden. Als men daar niets kan vinden, dan gaat me verder met de geest. Je zal dan waarschijnlijk bij een kinder psycholoog doorgestuurd worden die dan nagaat of er psychische oorzaken zijn. Deze kunnen bv zijn, drang om de beste te zijn (op school, naast school) , heeft die een te druk leven, zorgen om relationele zaken, ...

Toegevoegd na 5 minuten:
De tip die eerder iemand gaf. Laat haar idd. een dagboek bijhouden. Belangrijk daarbij is om aan te geven op een schaal van 1 tot 5 hoe hevig die hoofdpijn is, wanner die ontstaat (opgestaan met hoofdpijn, hoofdpijn na turnen, hoofdpijn na een feestje, ...) en ook hoe ze er mee omgaat. (zondert ze zich af, speelt ze gewoon verder, ...) hierdoor heeft de kinderarts een goed beeld van de regelmaat van de hoofdpijn, wanneer het optreed en hoe het kind erop reageert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paracetamol en laten slapen.
Daarnaast is het slim om te proberen te achterhalen wanneer zich een aanval voordoet. Bij kinderen blijkt dat nogal eens na stress te zijn, of na het eten van bijvoorbeeld chocola of het drinken van cola. Door daar op te letten, kun je een aanval misschien voorkomen of ervoor zorgen dat de pijn minder heftig wordt.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zelf (rond mijn 13e) ook een tijdje last van gehad, daarvoor ben ik ook naar de huisarts geweest. Later zijn we erachter gekomen dat het vooral komt omdat ik te weinig dronk. Als uw dochter weer last heeft van hoofdpijn, laat haar dan twee glazen water drinken, dan gaat het vaak binnen 10 minuten weer over. (dat komt omdat je bloed verdunt, en het makkelijker door de hoofdslagader in je hoofd loopt). Ik hoop dat het zo'n makkelijke oplossing is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt als Kindermigraine.

Hoe ontstaat migraine bij kinderen?
Chronisch slaapgebrek en spanning blijken vaak een migraineaanval uit te kunnen lokken. De spanning kan door stress veroorzaakt worden, maar ook door blijdschap, woede, verdriet, of doordat een kind zich juist erg verheugd op leuke dingen zoals een feest of schoolreisje. De oorzaak van migraine is niet bekend, maar het is wel bekend dat het vaak bij meerdere mensen in één familie voorkomt. Migraine kan bij kinderen van alle leeftijden voorkomen, maar het is niet altijd even makkelijk te herkennen. Sommige kinderen groeien in de puberteit over hun migraine heen en andere kinderen blijven er hun hele leven last van houden. Bij meisjes kan het vaak juist beginnen in de puberteit, wanneer er hormoonschommelingen op gaan treden rondom de menstruatie.

Wat kun je doen om het te voorkomen?
Voor kinderen met migraine is het belangrijk dat ze voldoende slaap krijgen. Daarnaast is het belangrijk de kinderen goed te begeleiden wanneer er activiteiten gepland staan die spannend zijn en daardoor een migraineaanval kunnen uitlokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was als klein kind ook altijd volledig 'akelig' bij partijtjes en schoolreisjes ed., 50 jaar geleden was er nog weinig over bekend, en pas toen ik in m'n puberteit kwam, werd migraine gediagnosticeerd...voor mij is dit het waardevolste antwoord : dikke plus
Misschien wordt ze gepest op school?

Toegevoegd na 51 minuten:
Mijn ouders wisten niet dat ik gepest werd, maar ik was 's ochtends voor het naar school gaan kotsmisseslijk en moest kokhalzen, vooral als ik die dag gym had.

Toegevoegd na 21 uur:
Of ze wilden het niet weten, dat denk ik eerder, maar goed, dat is een andere kwestie.