Hoe kom je van een leesverslaving af?

Mensen zouden meer moeten lezen wordt er nog weleens gezegd. Maar wat als je teveel leest? Hoe kom je daar weer vanaf.

Ik lees als ik geen boek heb desnoods de ingredienten van een zak aardappelen (en dat zijn er niet veel). Ik lees boeken op de fiets, ik heb een boek in de auto voor als er file is (en kom zo aan ongeveer 300 pagina's in de maand enkel in de auto), ik lees in bed en ik ben zelfs weleens betrapt met een boek onder de douche (kost wat moeite maar is absoluut te doen).

Hoe kom ik hier vanaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je dat wel? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lezen onder het rijden lijkt me niet verstandig, niet echt verantwoordelijk gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het zoals elke verslaving negatieve elementen heeft. Tijd voor vrienden en relaties komt in het geding. En ik merk dat ik steeds obsessiever wordt. Als ik niet weet waar m'n volgende 'shot' vandaan komt wordt ik echt onrustig. Dus hoog tijd om ermee te stoppen. Maar cold turkey met boeken? Dat lijkt me ook niet realistisch aangezien je toch dingen moet lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sonja wat leuk om te horen dat er nog zo'n leesgek is als ik, ik "lees" op dezelfde manier als jij. Mijn man ziet het soms hoofdschuddend aan, het boek onder douche herken ik helemaal. Ik wil er niet vanaf, heerlijk, een boek is soms mijn "beste vriend".
Ik ging ooit op vakantie met voor 2 weken 20 boeken, mijn man werd er helemaal niet goed van. Toch hebben we gewandeld, heerlijke gesprekken gehad en ook zalig gegeten, maar bijna al die boeken uitgelezen.
Wij waren thuis met 10 kinderen en bij ons was een gevleugelde uitspraak, ik kan even niet, want ik ben aan het lezen, we mailen het nog wel eens naar elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad een probleem met lezen.Je kunt het echt overal doen en je moet het in deze maatschappij ook doen.
En net als mensen met een eetverslaving: je kunt er niet cold turkey mee stoppen.
Denk dat je er dan bewust voor moet kiezen om regelmatig tijd voor andere dingen te nemen en te herontdekken dat je daar ook veel voldoening uit kunt halen. En dat is dan vast geen makkelijke opgave.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel gelijk over het verslavingsaspect. ik word ook onrustig zonder een boek in de buurt, er moet wel altijd ergens iets te lezen zijn, dat heb ik ook wel....dus daar heb je een punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het een beetje kunnen terugdringen door te gaan sporten, echt naar de sportschool en meer te gaan doen met vriendinnen, stuk wandelen enz...
zondag
14 jaar geleden
@pieker sportschool helpt soms ook niet. Zit ik weer te lezen op die fiets, dat roeiapparaat en de loopband. Alleen balspellen helpen want dan kan je geen boek vast houden.

Antwoorden (8)

Ik ga niet de psycholoog uithangen. Maar als het een verslaving is, zoals je het zelf noemt, dan zou je bij jezelf kunnen nagaan waarom je zoveel leest. Het zou kunnen (maar dat weet ik natuurlijk niet) dat het een manier is om iets anders niet onder ogen te hoeven zien, of om jezelf een beetje buiten de werkelijkheid te plaatsen. Maar dat kun je alleen voor jezelf bepalen.
Hieronder wat tips, om te lezen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon niet zo gek doen, minder lezen en meer leuke uitjes en leuke "niet lees" dingen aan doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen!! Ik ben ook leesverslaafd en lees alles, etiketten en alle tijdschriften en blaadjes die voor mijn ogen komen. Uiteindelijk wordt het vanzelf iets minder. Het was het hevigst tot mijn 50e ong. Maar het is nu weer aan het toenemen.
Het geeft een brede algemene ontwikkeling en uitbreiding van interessegebieden. In contact met allerlei mensen komt het van pas.
Blijf toch lekker lezen.
In onze familie werd vroeger, als ik op bezoek zou komen, wel alle leesvoer verwijderd. Maar dan las ik nog het kerkblaadje en de tabakszak van opa.
Zie het positief!
Onder de douche is mij nooit gelukt, wel in bad, bed en op de wc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verslaving is een lastig fenomeen.

Bij iedereen die een verslaving tegenkomt in zijn leven is er een andere oorzaak , een andere motivatie. Maar het maakt het er niet gemakkelijker op.

Een belangrijk aspect van verslaving is "craving" een hartstochtelijk alles overstijgend verlangen naar de activiteit / stof. "Craving " ondermijnt de wilskracht. Je neemt je voor de activiteit niet te doen en dan uit het "niets " komt die drang en alle motivatie om te stoppen of iets anders te gaan doen wordt aan de kant gezet. Waar de wil van iemand is ondermijnd kan grote schade ontstaan.

Als je hier vanaf wilt zul je toch moeten stoppen. Alle boeken achter slot en grendel . Laat iemand anders de sleutel beheren. Voorlopig voor een maand, een paar maanden. Dan "ontwent " je geest die activiteit en heb je de tijd om een nieuwe activiteit te vinden om de tijd te vullen. Het klinkt zo eenvoudig maar het is het niet.

De vraag is : wil je dit? De meeste verslaafden willen wel van hun verslaving af maar de weg naar innerlijke rust is hard . Namelijk stoppen...

Toegevoegd na 1 dag:
Ik snap wel dat boeken lezen een positieve verslaving kan zijn. Maar alles dat je te veel doet en waar je te diep in verzeilt raakt kan je schaden, omdat het andere (sociale) bezigheden uitsluit. Daarom gaf ik de raad om alle boeken een maand of een paar maanden achter slot en grendel te laten plaatsen ( door een vertrouwenspersoon , je partner wellicht ?) . Zodat je kan "ontwennen" . En daarna kan je je leesgedrag opnieuw definieëren. Maar dan heb je het wilskracht ondermijnende verslavingsgevoel weten te keren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onbegonnen werk om in deze maatschappij af te kicken van een leesverslaving, overal staan letters, waar je ook bent en waar je ook kijkt; nu ben je ook al weer aan het lezen. Je kunt even goed een alcoholist 24 uur per dag in een jeneverstokerij opsluiten.
Het enige wat er op zit is langdurige verbanning naar een ongeletterde Indianenstam diep in het Amazonegebied. Je hebt het daar zo druk om je aan te passen en in leven te blijven dat je nog geen tijd hebt om zelfs maar aan lezen te denken.
Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klein beetje inperken. Dus géén boek onder de douche of als je niet echt stil staat met de auto of fiets. Maar verder? Ik voel me erg lekker bij deze verslaving; lees ook alles wat los en vast zit. Boeken, kranten, verpakkingen, reclames en opschriften op straat, niets is veilig voor mijn ogen. Maar het kan altijd erger denk ik dan. Mijn Amerikaanse zwager las zijn krant altijd onder het autorijden. Die lag gewoon op het stuur. Dat vond ik pas echt eng.
Ik word erg nerveus als ik geen boek bij me heb voor het geval dat ik ergens moet wachten. Als ik met vakantie ga is ook mijn grootste zorg of ik wel genoeg boeken bij me heb en aangekomen in het hotel ga ik er al gauw op zoek naar of ze er een boekenverzameling van door toeristen achtergelaten boeken op na houden. Mijn beroep is er dan ook een met boeken, uiteraard.
14 jaar geleden
Misschien moet je je abonneren op de Wachttoren en andere christelijke periodieken. Je loopt dan kans,dat je het lezen gaat beperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat iedereen zeker 1 verslaving heeft, en als je iets aan je lees verslaving gaat doen, dan raak je aan iets anders verslaafd, wat zelfs erger is dan deze verslaving. Je ruilt dus de ene verslaving in voor de andere.