Wat voor soorten demensie zijn er?

Wat voor soorten demensie zijn er en wat zijn er de verschijnselen en behandelingswijze van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dementie is een verzamelnaam voor aandoeningen die gekenmerkt worden door combinaties van meervoudige stoornissen in verstandelijke vermogens
(waaronder het geheugen), stemming en gedrag.

Dementie komt voor bij klinische syndromen die door verschillende hersenziekten worden veroorzaakt.
De specifieke kenmerken van de verschillende combinaties worden bepaald door de aard, lokalisatie en ernst van de afwijkingen in de hersenen.

Dementie kan verschillende oorzaken hebben.
-Ziekte van Alzheimer
-Vasculaire dementie (door o.a. herseninfarcten)
-Dementie met Lewey odies en Parkinson.
-Ziekte van Pick: vorm van frontotemporale dementie, voornamelijk bij jongere patiënten (45-50 jaar)
-Chorea van Huntington
-Frontotemporale dementie
-Normal Pressure Hydrocephalus

Andere oorzaken van dementie zijn: alcohol, syfilis, trauma capitis (lett: letsel aan het hoofd), een tumor, encefalitis, aids, enzovoorts.

Voor meer informatie en een kort hoofdstuk over behandeling verwijs ik naar de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn er veel, meer dan ik kan noemen, De bekendste is wel Alzheimer.
De verschijnselen zijn dan o.a. vergeetachtigheid, niet meer weten waar je bent en in welke tijd je leeft. Er is geen behandelmethode, tenminste niet om de patient beter te maken, alleen om hun het leven nog zo prettig mogelijk te maken.
anneliez
12 jaar geleden
Mischien ook handig. De drie Fasen van Dementie

Fase I: Geheugenverlies
Deze fase wordt gekenmerkt door geheugenverlies.
Overige vroege verschijnselen in deze fase die kunnen duiden op een vorm van dementie zijn: vergeetachtigheid, desoriëntatie (in tijd of plaats, b.v. niet meer weten welke datum het vandaag is of in welke plaats je je bevindt), verandering van karakter, lusteloosheid en vermindering van het reactievermogen. Patiënten zijn in deze fase nog wel in staat eenvoudige handelingen te verrichten, maar voor al het overige is men aangewezen op hulp van buitenaf. Ook het spreken en het begrip van situaties of gesprekken verslechteren. Patiënten ontkennen meestal deze situaties maar zodra zij zich bewust worden van de verschijnselen, kan depressiviteit, irritatie en onrust optreden.

Fase II: Geestelijke invaliditeit
In deze fase worden de stoornissen die de ziekte veroorzaakt ernstiger en gaan deze een sterke plaats innemen in het dagelijks leven. Vooral zaken die beroep doen op het korte termijn geheugen worden vergeten (zoals de datum of de tijd). Patienten kunnen zelf nieuwe, niet bestaande woorden gaan verzinnen en ook hebben zij moeite met het herkennen van vrienden en familieleden. Later in deze fase kunnen achtervolgingsangst en andere wanen optreden, hallucinaties of een extreme behoefte aan veiligheid, die met de juiste medicijnen onderdrukt kunnen worden.
Professionele hulp is nu nodig omdat de patiënt sterker hulpbehoevend is geworden.

Fase III: Volledige afhankelijkheid
In het eindstadium van de ziekte hebben patiënten 24 uur per dag verzorging nodig en is het besef van de normale gang van zaken verloren gegaan.
In deze fase is het gedrag van patiënten beter te beheersen en gelijkmatiger, maar staan verslechteringen van beweging (motoriek) op de voorgrond, waardoor lopen, praten of zitten bemoeilijkt kunnen worden. Ook kauwen en slikken gaat lastiger. De hersenen functioneren veel slechter dan normaal en de vatbaarheid voor ziekten zoals longontsteking, andere infecties of een herseninfarct is verhoogd
U moet rekening gaan houden met het moment dat het zo slecht gaat dat u komt te overlijden