besnijdenis, fout van god? zie uitleg!

er zijn veel culturen waarin men vanuit religieuze overtuigingen kinderen laten besnijden. zowel jongens als meisjes. maar ze geloven ook dat god de mens heeft geschapen. als het zo belangrijk is dat kinderen besneden worden, waarom heeft god de mens dan niet anders gemaakt? ik bedoel dus niet vanwege medische redenen, maar echt vanuit het geloof.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het varken is onrein en de koe is heilig.

Het beste antwoord

Ik heb het weleens gevraagd aan iemand uit zo'n cultuur, en die wist zeker dat het besnijden een bewijs is van je trouw aan en opoffering voor god (met wat voor naam dan ook). Dus de mens is zo gemaakt omdàt ie dan niet perfect is (want alleen god kan perfect zijn).
Vergelijk het maar met de eeuwige discussie: als god de mens schiep naar zijn evenbeeld, hoe konden die mensen dan fouten maken waardoor ze het paradijs uit moesten? Die mogelijkheid had god dan of kunnen uitschakelen, of bewust ingeprogrammeerd. Dan beginnen mensen ineens over de vrije wil.
Het blijft toch een kwestie van geloof...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het hele verhaal GOD is een uitvinding van de mens om andere mensen te overheersen en te manupuleren. En daar past besnijdenis prima in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk, de beisnijding dat is de hele belangrijk ritueel in de geloven. Dan met de joodse geloof dat dan doen ze de briet mie la dat dan de hele feest is met hoera we hakken met de mes in de jongen ze piemol en dan in de moslim dan is de tahara (ja sorry maar dat heet zo dus dan niet dat de speelcontrole zegt dat het fout is ja!) net zowat en dus misschien dan dat als het zo dat god wil dat het moet, dat eerst dan moet er maar god zijn natuurlijk maar dat is de andersec verhaal, maar dat die god dan denkt van ja mensen, het is al een zooi daar beneden en sorry daarvoor maar dan heb je hier maar een feestje dat om de goed te maken ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja kijk, dat is dan wat ik bedoel ja. dat dan geef ik de antwoord, en die klopt enzo, en dan dat de mensen, dat kunnen ze weer niet begrijpelijk lezen, en dan doen ze maar weer de min doen.
rose
13 jaar geleden
Van mij ook een min, vanwege je min-achting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neenee, ik verbaas alleen dat iemand die zegt ik snap niet en dus een min geven. terwijl de min die is er voor dat als de antwoord niet klopt. en als je niet snapt, dan weet je dat niet. dus is ook jou min niet juist. maar geeft niet, mag je vinden en mag je ook op min klikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar heb jij leren schrijven,jeetje,geen touw aan vast te knopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Harm, al druk je je een beetje belatafeld uit, de bedoeling is duidelijk! Nou kijk, van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wordt het ook wat begrijpelijker als je hier en daar even een adempauze inlast met komma's en punten...
rose
13 jaar geleden
' terwijl de min die is er voor dat als de antwoord niet klopt' Nee, Harm, die knop is voor als je een antwoord niet waardevol acht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, nou kijk, jij praat dus een beetje zo ofzo en dan is dus niet zo duidelijk enzo dus nou ja ook een min van mij ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je antwoorden echt vermakelijk, en daarmee worden ze voor mij waardevol, ook al staan ze volledig buiten de context. Een + voor je "dan kunnen ze weer niet begrijpelijk lezen" in je reactie:)
Ik heb echt het gevoel dat jij boven ons allen staat en dat jouw genialiteit niet valt uit te drukken in de simpele hedendaagse communicatiemiddelen, die meer geschikt zijn voor de normale mens.
rose
13 jaar geleden
Ja, moedig hem maar aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begint nu eindelijk tot de goegemeente door te dringen,dat Harmpie de kluit grotelijks belazert! En dat is niet van vandaag of morgen,maar daar is ie al weken mee bezig.
Ach Rose ik vind het wel vermakelijk,als ie er maar niet in blijft volharden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dan dat ik maar weer uitleg ofzo want dat het weer allemaal helemaal niet klopt of zo.
1. bij in de religieus daar is de beisnijding de grote feest.
2. bij de jodelijkse religieus dan heet dat de briet mie la, dat is de grote feest dat de jongen in de piemol wordt geknipt.
3. bij de moslimit religieus dan dat het de tahara heet.
4. de hele aardelijke leven is de klotezooi met de epidermis en met de oorloge en weet ik veel wat.
5. dat als de god er is dattien bestaat en dan ook nog de leven en de aarde en de klotezooi heeft gemaakt en dan ook nog heeft gemaakt dat de beisnijding moet gebeuren.
6. dat god dan denkt bij ze eigen, als die is natuurlijk en dat als-ie ook kan denken dat die dan denkt van "weet je, is de klotezooi daar beneden, ik doe ze feestje geven voor de moeite."
7. die feestje voor de moeite en voor de troost enzo, dat is de beisnijding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho en sorry mensen. De enzo van de reactie die moet zijn de en-zo want dat zegt de spelingcontroleur maar ik was te snel of eigenlijk niet dat ik te snel was maar dat de speelcontrole te langzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat spellingsfoutje viel mij ook al op. Beetje slordig van je. Maar goed, dat is je vergeven:)
Het hele idee van jongens besnijden is door hygienische redenen ontstaan; er kon nogal wat vuiligheid achter dat stukje vlees blijven hangen, en bv voor onstekingen zorgen waardoor het stukje vlees volledig niet meer over de eikel heen kon. Ellende, nogal extra in een grote woestijn.

De bijbel was in den beginnen vooral ontstaan om het veilig en rein overleven in een moeilijk bewoonbaar gebied te ondersteunen. Dit doormiddel van een mooi metafoor (God) om het met wat meer kracht nagevolgd te krijgen.

Hoe men daarna op vrouwen besnijdenis is gekomen kan ik (gelukkig) zelf niet bedenken, maar het is ongetwijfeld een volledig messed up gedachten pad geweest. Zonder meer in relatie met de dominantie van mannen over vrouwen en het alleenrecht van mannen om genot te voelen of zo. Hoe dan ook, het is zonder meer barbaars. Net als vele rituelen en gedachten uit die tijd die nu nog met lof worden herhaald of herinnerd...