Is het gebruikelijk dat je bij Blefaritis niet zo goed meer ziet?

Ik ben bijziend, en de laatste dagen is dat erger geworden. Ik doe er zalf van de huisarts in en dan zie je even wazig, maar dat bedoel ik niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.1K

Het beste antwoord

Blefaritis is een ontsteking van de ooglidrand. Deze ontsteking veroorzaakt jeuk, irritatie en een branderig gevoel in de ogen. De randen van de oogleden zijn rood. Tussen de wimpers zitten soms korstjes, zweertjes en schilfertjes.
De oorzaak van blefaritis is meestal een bacteriële infectie in de talgklieren van de oogleden. Soms maken de talgklieren te veel vet aan. Hierdoor raken de ooglidranden geïrriteerd en ontstoken.

Het is niet gevaarlijk voor je ogen. Maar als de ontsteking lang duurt dan kan je last krijgen van droge en geïrriteerde ogen. Door droge ogen kan je zicht slechter worden. Of dit bij jou de oorzaak is kan je bevestigd zien als je merkt dat de klachten verergeren wanneer je in een geairconditioneerde of rokerige ruimte verblijft.
Je kunt proberen om bewust vaker met je ogen te knipperen, om ze vochtiger te maken. Als dat niet werkt is het aangeraden om 'kunsttranen' te gebruiken.
Amadea