Is Polaroid nog steeds de beste zonnebril qua glazen?

Tegenwoordig zijn er zoveel soorten zonnebrillen, maar misschien ligt dat aan de monturen? Ik wil het over de glazen hebben, wat zijn de beste voor je ogen tegenwoordig?

Toegevoegd na 2 minuten:
De vraagstelling had moeten zijn: Wat is de beste zonnebril qua glazen?
Uitleg: vroeger was dat Polaroid, wat is tegenwoordig de beste voor je ogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
10.5K

Het beste antwoord

De beste glazen zitten in Serengeti zonnebrillen, dat is me door meerdere vakhandels verteld en kan ik inmiddels na 5 jaar beamen (al heb ik niet alle merken zelf uitgeprobeerd natuurlijk).

Helaas zijn ze niet goedkoop, in Nederland liggen de prijzen tussen 200 en 300 euro. In Amerika koop je ze voor onder de 100 euro (omgerekend). De mijne heb ik besteld bij onderstaande firma.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Serengeti zonnebrillen klinkt goed, nog nooit van gehoord (zegt niks ;^)..) en zo te horen moet ik vast gaan sparen: duur.......!!!
Bedankt voor de tip.

Andere antwoorden (2)

Ik vind ze wel het beste. Omdat polariserend en contrastverhogend prettig kijkt. Het haalt de schitteringen weg die je doen knijpen met de ogen met alle gevolgen van dien (hoofdpijn, groene vlekken etc)

Daarnaast is het een deel smaak omdat kleur van glazen verschilt. Kijk je graag door bruin glas of door groen / blauw.

Er zullen vast meer merken zijn die goede, polariserende en / of contrastverhogende glazen produceren overigens. In elk geval zou ik je adviseren wel een goede zonnebril aan te schaffen bij een betrouwbare winkel of opticien. Dat is doorgaans wel iets duurder dan de 2,50 euro brilletjes die je op de markt koopt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, het gaat niet alleen om goed (dit is een persoonlijke mening) maar wat je prettig vindt.
Een 'normale' zonnebril zal je beeld temperen.
Dit houdt in dat dingen die licht zijn in je beeld (wit of zonneschitteringen) met dezelfde hoeveel wordt getemperd als zaken die donkerder zijn. Dit houdt in dat zaken die al heel donker zijn in verhouding net zoveel donker gemaakt worden als de lichte delen.

Bij Polaroid wordt licht gepolariseerd gefilterd. Dit houdt in dat er een percentage van de lichtdelen wordt gefilterd.
We nemen even 40%: Witte delen of schitteringen worden 40% getemperd en donkere delen ook. Hierdoor zak per saldo in donkere gedeeltes minder getempert worden dan in lichte delen van je beeld.
Hierdoor blijven details in donkere delen wat meer behouden. Het contrast blijft dus meer behouden terwijl de reguliere glazen dat dus niet doen.

Serengeti zonnebrillen doen dit dus trouwens ook (in combinatie met meekleurende coating).

Of het 1 beter is dan het andere is in sterke mate afhankelijk wat je voorkeur is of waarmee je de bril gebruikt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Voorkeur begrijp ik, maar wat bedoel je met "waarmee je de bril gebruikt." ?
ronaldP
12 jaar geleden
Autorijden, op de schietbaan, op het water. Het is dan ook meer de combinatie van voorkeur en gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, dank je wel.