Wat zit er in vochtige brilpoetsdoekjes?

Ik kocht nieuwe doekjes voor mijn bril en hoor nu dat die slecht zijn voor het glas. Hoe zit dit? En...waarom zijn de dan in de handel?

5 jaar geleden
in: Optiek
4.7K

Antwoorden (1)

Sprays, droge doekjes, natte doekjes, of gewoon water, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen om een bril mee schoon te maken.

Veel brildragers vinden niet dat er goed gepoetst is als er geen ‘nat’ aan te pas kwam. Vochtige brillendoekjes bevatten - net als de sprays - een heel kleine hoeveelheid alcohol en anionische oppervlakte actieve stoffen. Detergenten zeg maar. Daarnaast zit er ook een kleine hoeveelheid alcohol in de natte poetsmiddelen. Bedenk wel: veel alcohol gebruiken om je bril schoon te maken is niet goed voor het montuur, en ook niet voor de kunststof glazen.