Wat betekend een hoge cilinder in je ogen?

Ik ben vandaag bij een opticiën geweest om mijn ogen op te laten meten, en die zij dat ik een hoge cilinder heb in mijn ogen. Moet ik nu een bril ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
4.7K

Het beste antwoord

Ja, met glazen met een cylinder erin, om je oogafwijking te compenseren.
Een cylindrische afwijking wordt ook wel astigmatisme genoemd.
Astigmatisme bestaat meestal in combinatie met ver- of bijziendheid. Om gewoon scherp te kunnen zien moet het hoornvlies in alle richtingen een gelijke kromming hebben.
Ogen met een astigmatisme hebben in de ene richting een andere kromming dan in de andere richting.
Dit veroorzaakt een wazig en vervormd beeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb dat ook alleen niet zo erg en
mijn opticien legde het uit als linker ook ziet iets en rechter oog ziet iets en doe 2 plaatjes liggen net niet op elkaar waardoor er bijvoorbeeld wazige randjes om letters heen komen