Waar komen mijn soms gigantische niesbuien vandaan?

Zojuist had ik er weer èèn die soms wel meer dan vijf minuten aan kan houden waarbij ik onophoudelijk moet niezen. Zonder overdrijven vaak wel 15 - 20 keer achter elkaar.

Het maakt niet uit welk tijdstip van de dag het is, of mijn katten nu wel of niet in de buurt zijn, of waar ik mij dan ook bevindt. Als ik dan eenmaal zo'n niesbui krijg dan houdt het haast niet meer op. Hoe kan dit?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
38K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker...., beetje humor op gv khepput!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het van bloeiende bromelia's komt. je moet ze snoeien!

Antwoorden (9)

Klinkt toch als een reactie op iets, maar je kan op zoveel stoffen reageren, een soort hooikoorts reactie bedoel ik dan, dat het vaak moeilijk uit te zoeken is waar het exact vandaan komt.
Wel is 3 keer achter elkaar niezen de volgende dag mooi weer, dus als ik jou begrijp hebben we nog mooie weken tegoed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! Nou, ik gun het jullie ook van harte, maar het rare is dus dat ik er geen concrete aanwijzing voor kan vinden omdat het op elk willekeurig tijdstip kan gebeuren, zonder een aanwijsbare reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan bv stof zijn, dat kan overal en op alle momenten ineens 'langs' komen.
Waarschijnlijk overgevoelig voor een bepaalde stof die op eens binnen je bereik komt en de neusslijmvliezen prikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ook!

Vooral bij katten, en dit slaat daarna om in benauwdheid en rooie jeukende ogen, omdat ik allergies ben voor katten

Ik heb deze reactie ook als de hooikoortstijd weer bezig is.

Dit is gewoon te wijten aan een allergie voor een bepaalde stof!

Dus waarschijnlijk reageer je op iets waar je niet tegen kunt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hooikoorts hebben zonder het te weten. Bij mij is enkele maanden geleden een vorm van boompollenallergie vastgesteld, terwijl niemand bij ons in de familie hooikoorts heeft. Ach ja, het is weer eens wat anders. Misschien heb jij in je tuin ook wel een boom waar je allergisch voor bent. Dat kan zo maar ineens opduiken, terwijl je hiervoor nergens last van hebt gehad. 't Is heel makkelijk vast te stellen d.m.v. bloedonderzoek.
Bij een boompollenallergie is de berk over het algemeen het ergste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt op plekken waar veel stof voorkomt.

denk aan

1: te warme locatie
2: stoffen vloerbedekking
3: tv's
4: computers
5: linnen/dekbed/bed

om je niesbuien te voorkomen is het gewoon het beste om je kamer een goede beurt te geven.. maak een sopje en ga alle kiertjes langs..
Daarnaast kan hooikoorts ook een reden zijn.. dat betekend dat wanneer je je raam open hebt staan in de buurt van een boom of een plant die zijn zaden door de lucht stroomt.. dan kan dat resulteren in niesbuien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we kunnen hier nu wel gaan speculeren over een mogelijke oorzaak, waardoor je later vanalles af zal zweren omdat het de oorzaak "zou kunnen zijn", maar ik denk dat het beter is als je toch even langs je huisarts gaat en vraagt om een allergietestje. Dan prikken ze wat bloed en hoor je meestal al binnen een week de resultaten. Dat geeft je toch net iets meer zekerheid, denk je niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze ervaringsdeskundige meldt:
- stof in huis. Kastje van de muur trekken, de achterkant van de koelkast, boekenplanken leeghalen: ik nies me helemaal suf.
- Gebouw X van mijn werkgever: de hele dag de smaak van stofzuigerzakken in mijn mond, veel niezen: beroerde air-conditioning. Andere gebouwen zijn veel beter. Ik merk ook het verschil per auto: mijn laatste auto heeft een airco-filter, en dat maakt echt verschil.
- Op de fiets naar het werk: vroeg in het voorjaar kom ik proestend aan (hooikoorts van bloeiende bomen: hazelaar, berk enels), later in het zomerseizoen gaat het over.
Dokter zei: "Allergie voor huisstof, huismijt en kattenharen, als je wilt mag je twee jaar lang een inentingstraject volgen, maar als je een paar keer overslaat, dan werkt het niet...."
Ik laat het maar erbij.
Als ik weer eens zit te proesten, roep ik daarna vrolijk: "Het is niet besmettelijk, hoor....'.

Toegevoegd na 1 minuut:
en els, i.p.v. enels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het echt heel erg hebt, dan wil je er wel wat aan doen.
Dat inentingstraject heb ik ook gedaan.
Uiteindelijk niet geholpen.
Ik heb nu Aerius, dat is 5 mg desloratadine per tablet,
daarmee red ik het goed.
Behalve dan af en toe die ontzettende niesbuien.
Ik heb het ook.
En ik slik al wel een middel tegen hooikoorts en allergie
maar die niesbuien die blijven wel komen.
Ik ben wel, behalve hooikoorts, ook allergies voor huisstofmijt, misschien is het dat.
En ik heb minder last op vakantie, dus het zal wel
in mijn huis zitten, ergens, maar ik kom er maar niet achter wat precies.

Ik laat binnenkort als ik op vakantie ben, mijn huis door iemand anders poetsen.
Eens zien of dat helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een allergische reactie ergens op zijn, of je bent gevoelig voor bepaalde geuren.