Welke huidlaag beschermt je tegen het binnendringen van bacteriën?

Elke huidlaag heeft een bepaalde functie. De hoornlaag beschermt je tegen uitdroging, de kiemlaag beschermt je tegen UV-straling en het onderhuids bindweefsel zorgt ervoor dat je niet afkoelt. Maar welke huidlaag beschermt je nu tegen het binnendringen van bacteriën?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Het is zeker niet zo dat elke afzonderlijke laag steeds maar één functie heeft, en het is eigenlijk nog ingewikkelder, maar het is juist de combinatie van lagen en de gecombineerde eigenschappen van deze lagen die ervoor zorgen dat de huid zo'n geweldig en veelzijdig orgaan is (het grootste orgaan van ons lichaam)

Specifiek gericht op je vraag, zijn er meerdere lagen die ervoor zorgen dat de bacteriën en andere micro-organismen niet in ons lichaam binnendringen, maar de belangrijkste beschermende functie is een doodeenvoudige mechanische bescherming door de hoornlaag.
Zoals je wellicht weet, de hoornlaag bestaat uit dood weefsel, en renoveert zich van binnenuit naarmate de onderste lagen groeien en de buitenste lagen vervellen (het meeste stof in je huis is afkomstig van je huid, mocht je dat niet weten) Dat betekent dat de onderste lagen minstens even belangrijk zijn in het voorkomen van een overmatige vermenigvuldiging van bacteriën op je huid, want als er geen renovatie plaats zou vinden, dan zouden de bacteriën de hoornlaag helemaal verteren, met als gevolg een open wond. Dat zie je soms ontstaan als je huid lange tijd wordt afgedekt (b.v. onder een gips) waardoor de buitenste lagen minder snel afslijten.
Maar er is nog meer! Je stelt dat de functie van de kiemlaag is bescherming tegen UV, en dat klopt, maar de kiemlaag bestaat voornamelijk uit keratinocyten, die juist de buitenste lagen van je huid laten ontstaan. In feite bestaat de kiemlaag uit ongeveer 5-10% melanocyten, en de rest zijn keratinocyten, die zich constant verdelen om de buitenste lagen te doen ontstaan, dus het is lang niet zo dat de enige functie van de kiemlaag bescherming tegen UV-straling is.
Daarnaast heb je ook alle lagen onder de epidermis (waarvan de kiemlaag de diepste laag is) die zorgen voor de elasticiteit en stevigheid van je huid. Zonder deze lagen zou de epidermis makkelijk kunnen scheuren. Dat zijn de dermis en een vetlaag.
In de dermis zitten ook zweet- en talgklieren, die samen zorgen voor een juiste hydratatie en bescherming van de buitenste lagen, inclusief een gebalanceerd pH, en dit allemaal is essentieel om ervoor te zorgen dat de juiste bacteriële flora zich nestelt op ons huid. Hierdoor wordt er voorkomen dat andere bacteriën die de huid kunnen aantasten zich overmatig vermenigvuldigen.