als je een overdosis van dormeasan slaappillen slikt, kun je hier dan van dood gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Cryofiel
9 jaar geleden
Is dat niet een homeopathisch middel? Volgens mij wordt dat jaarlijks gebruikt door een groep skeptici. Die nemen met z'n allen expres een "overdosis" van een homeopathisch slaapmiddel. Dat noemen ze de "collectieve homeopathische zelfmoord". Zoals mag worden verwacht werkt dat niet - waarmee opnieuw is aangetoond dat homeopathische verdunningen grote onzin zijn. Ik ben ooit bij een lezing van de wereldberoemde Randi geweest. Hij begon zijn lezing ook met het inslikken van een heel potje homeopathische pilletjes. "Als je in homeopathie gelooft," zo zei hij, "dan haal ik het einde van deze lezing niet!" Vanzelfsprekend was hij aan het einde van de lezing nog springlevend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryo, volgens mij is dit een fytotherapeutisch middel. In de gebruiksaanwijzing/bijsluiter vind ik dit: Ingrediënten Plantenextracten: citroenmelisse (Melissa officinalis), haver (Avena sativa), passiebloem (Passiflora incarnata), hop (Humulus lupulus), valeriaan (Valeriana officinalis); vulstof (mannitol); verstevigingsmiddel (acacia, silica); aardappelzetmeel; magnesium- stearaat; essentiële oliën van hop en citroenmelisse. Een dagdosering van 2 tabletten bevat de inhoudsstoffen van in totaal 2760 mg extract van de in de ingrediëntenlijst genoemde planten en 2,2 mg essentiële oliën van hop en citroenmelisse. Alsnog niet dodelijk trouwens. Al zouden bepaalde extracten in zeer hoge doseringen best schadelijke effecten kunnen hebben. Zal er een beetje van afhangen wat je bedoelt met ' overdosis'. Ik vermoed dat je van een potje vol niets (ernstigs) krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad een kruidenpreparaat.
Kruidenpreparaten kunnen onschuldig zijn, maar ook zeer heftig.
Ook zijn er eventueel wisselwerkingen met medicijnen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Fytotherapie kan inderdaad wel degelijk werken, het kan ook giftig zijn of anderzins schadelijk, en je kunt wisselwerkingen hebben met medicijnen en met andere fytotherapeutische middelen. Fytotherapie is dan ook wat anders dan homeopathie, hoewel homeopathen maar al te graag doen alsof het hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom een klaagzang over homeopathie, terwijl de vraag daar niks mee te maken heeft.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik maak mij zorgen om de reden van het stellen van deze vraag. Wil jij graag dood vraagsteller?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het woord 'overdosis' impliceert al een té hoge dosis.
Een overdosis is dus per definitie schadelijk, anders spreek je 'slechts' over een (hele) hoge dosis. @Ritsuka
Terechte opmerking.
Als het de vraagsteller zelf betreft kan hij/zij het beste zo snel mogelijk naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar een psychiater. Mocht het iemand anders betreffen met concrete(!) suïcideplannen, dan kan er in principe worden overgegaan tot gedwongen opname.
Neem ook in dat geval contact op met de huisarts. Deze kan een dergelijke procedure in gang zetten, indien nodig.

Antwoorden (2)

Nee, het is een homeopathisch middel. Daar zitten geen werkzame bestanddelen in, dus een overdosis is onmogelijk. Er is wel een manier dat het middel gevaar kan opleveren, dat is als je het hele glazen flesje inslikt, dat kan dan blijven steken in je luchtweg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een aanvulling met een nuance: Dit zit er in een flesje Dormeasan:
Avena sativa 0 38%, Lupulus humulus 0 9%, Lupulinum 0=D1 1%,
Melissa officinalis 0 40%, Passiflora incarnata 0
10%, Valeriana officinalis 0=D1 2%.
Alcoholgehalte ca. 60% v/v

Het venijn zit hem in de laatste regel. Als je 50 flesjes opdrinkt zou je je evenwicht kunnen verliezen op de trap door dronkenschap. Dat is dan nog een risico.
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, de alcohol is het enige werkzame ingrediënt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is geen puur homeopathisch middel, er staat bij de ingredienten maar 1 verdunning. (in het flesje waar escape vanuit gaat, in de pillen zit helemaal geen verdunningen)
Dit is een kruidenpreparaat.
zie ook hier http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/dormeasan-nachtrust-tabletten.php?gclid=CIi4xM_JqMMCFWjItAodyH4A-w
en dan rechts op gebruiksaanwijzing (pdf) Kruidenpreparaten kunnen onschuldig zijn, maar ook zeer heftig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die kruidenextracten kunnen best werkzaam zijn hoor. In tegenstelling tot de echt homeopathische (verdunde) middelen kan fytotherapie soms best werken. De slaap bevorderende en rustgevende werking van met name valeriaan is aangetoond in dubbel-blind onderzoeken. Geen idee of dat geldt voor deze dosering, maar in hogere doseringen zeker wel.
escape
9 jaar geleden
De fabrikant zegt zelf dat het niet mogelijk is dat je er te veel van kunt innemen:
http://www.bewustwinkelen.nl/media/bijlage/105492.pdf Dat zou ik ook zeggen, als ik € 15 zou verdienen aan een flesje met nix erin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo niks?
van het totaal is 60% alcohol en 40% ingredienten.
Van die 40% is:
38% Avena sativa (kruiden)
9% ..
1% een D1 verdunning van Lupulinum (dit kan je als niks zien)
enzovoorts. De kruiden die erin zitten hebben een niet al te sterke direct merkbare werking,
maar een soortgelijk drankje met een zeer extreme werking is eenvoudig te maken.
Dormeasan is geen homeopathisch middel, maar een kruidengeneesmiddel. In te hoge doseringen kunnen sommige kruiden wel degelijk een schadelijk effect hebben. Helaas is dit vaak niet goed bekend, omdat er geen verplichting op de fabrikanten van kruidengeneesmiddelen rust om dit uitgebreid te onderzoeken.
De werkzame stoffen uit kruidengeneesmiddelen worden vaak door de lever afgebroken. Een te hoge dosering kan in theorie de leverwerking beïnvloeden. Bij de werkzame stoffen uit dormeasan zijn er overigens geen aanwijzingen dat dit gebeurt.
Een overdosis dormeasan waaraan je dood kunt gaan is zeer onwaarschijnlijk, maar andere bijwerkingen kunnen wel optreden.