Helpt meditatie tegen stress??

Mediteren is echt van deze tijd, is dit voor iedereen geschikt? Ben niet zo zweverig maar lijkt me heerlijk om me totaal te kunnen ontspannen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Meditatie is van alle tijden. We mediteren meer dan we denken, alleen staan we er niet bij stil.

Als je onder de douche staat en je gedachten zijn op nul, je geniet alleen van het warme water, dan ben je al aan het mediteren.

Zo zijn er heel momenten op een dag te bedenken dat we aan het mediteren zijn.

Natuurlijk kun je ook bewust mediteren, daar zijn allerlei trucjes voor. Als je het een keer uit wilt proberen, dan zijn er legio tips op internet te vinden.

Mediteren is niets anders dan even terug naar jezelf en alles om je heen voor een moment los laten. En ja, dat helpt heel goed tegen stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Absoluut! En iedereen kan het leren, mediteren is juist een hele goede manier om even een rustmoment te krijgen. Ik ben zelf ook van plan om het eens door te nemen en te gaan doen.
Door bepaalde bewegingen kun je mediteren denk aan tai-chi, of je hebt het mediteren zoals je vaak ziet dan men ik kleermakerszit gaan zitten en vervolgens gaan mediteren, dit is voornamelijk ademhalingstechniek, en even alles vergeten.
Monniken die dit veel doen kunnen soms dagen mediteren, ultieme lichaamscontrole, echt heel gaaf !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord ga er zeker wat mee doen....maar als ik op mijn ademhaling let ga het juist helemaal fout en word ik duizelig. Dus moet ik eerst maar beginnen met ademhalingstechnieken pfffffffff.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha! Het is de manier van rustig in en uit ademen. En daarmee je hartslag omlaag brengt. Waardoor je je weer rustiger voelt, en daardoor beter kunt mediteren :). Maar ademhalingstechnieken kun je inderdaad aanleren :)
Het leuke is, dat meditatie helemaal niet van deze tijd is, maar al duizenden en duizenden jaren oud.

Verwacht er geen wonderen van.
Zoals met alles, moet je dit namelijk ook zelf doen.

Ik ben ook absoluut niet zweverig.
Maar door te leren mediteren kun je wel rustiger worden.
Ik hoorde van een boeddhistisch monnik dat er in Amerika staten zijn, waar je korting krijgt op je ziektekostenverzekering als je kan aantonen dat je regelmatig mediteert.

Ja, het is voor iedereen geschikt.
Gaan zitten en nergens aan denken is niet voor iedereen even makkelijk.
Oefening baart kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja dat is waar oefening baart kunst, toch maar eens aan de slag, thanks!!
Meditatie kan helpen bij ervaren van stress en is gericht op het beïnvloeden van de stress bijverschijnselen van de oorzaak. Wil je echt iets aan stress willen doen, dan kun je ook kijken in welke mate dat je iets kunt beïnvloeden aan de werkelijke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress is in onze maatschappij een bijna niet te voorkomen onderdeel van ons dagelijks leven geworden.
Op zich zelf is stress niet ongezond en zelfs nodig om goed te kunnen functioneren.
Maar krijgen we echt last van stress, dan hebben we een groot probleem.
Stress vreet energie bij ons, maakt ons immuunsysteem zwakker, tast allelei biologische processen in ons lichaam aan en is in veel gevallen ziekte makend, voor langere tijd.
Dit lossen we zo maar niet even op door te gaan mediteren, gekker nog, we kunnen bij ernstige stress helemaal niet mediteren, zolang we het opgejaagde gevoel niet kwijt raken, kunnen we ook niet tot meditatie komen.
Hierdoor zal meditatie bij ernstige stress, niet werken.
Eerst alles voor je zelf op een rijtje zetten, eerlijk zijn tegenover je zelf, zoek een vertrouwens persoon om mee te praten, als dat allemaal na een tijdje goed gaat werken, begin dan met mediteren, pas dan zal het zin hebben en dan ook volhouden, ook als we geen last meer hebben van de stress!
Zoniet, dan vallen we heel gemakkelijk weer terug in oude leefpatronen incl. de stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, dank je!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het kan omgekeerd echt ook werken.
Leer mediteren. Als dat goed gaat heb je geen hulpverlening nodig, want dan kom je zelf tot de juiste conclusies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker momop. heb je gelijk in, maar het is afhankelijk van heel veel zaken.
Als je echt een burnout zou hebben, dat is een paar weekjes met vakantie gaan het ergste wat je kunt doen, maar heb je alleen maar stress van te veel werken of wat dan ook, dan zijn een paar weken vakantie een weldaad voor lichaam en geest.
Mediteren om van je stress af te komen en weer rust in je hoofd te krijgen, kan prima lukken, maar niet altijd een juiste oplossing.
Het is je zelf keren tijdens een meditatie, kan ook heel frusterend zijn, omdat je dan mogelijk een helder inzicht krijgt wat er allemaal fout is.
Mediteren kan een uitstekende oplossing zijn, maar zeker niet in alle gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee. Er zijn veel vormen van stress, overspannenheid en burn-out.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk onderwerp hoor, het is voor iedereen weer anders.
elke vorm van ontspanning is goed tegen stress.
Als je niet echt van het mediteren bent (ik kan niet zo goed stil zitten) dan is het ook goed om juist lekker te gaan sporten.
Even je hoofd leeg maken en je lijf moe maken. Heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer eens een yogales. daarbij heb je deels mediteren en oefeningen om te ontspannen. het is voor iedereen te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met Rust Reinheid Regelmaat, de 3 R's zijn altijd belangrijk, en je voeding, je eet en drink gewoonte neem er de tijd voor, de maaltijd bijvoorbeeld, het woord zegt het zelf al, malen en er de tijd voor nemen, natuurlijke voeding en of voedingssupplementen, zodat je lichaam alle vitamines en mineralen krijgt, veel water drinken, kan gewoon uit de kraan, zodat de afvalstoffen op een natuurlijke manier je lichaam kunnen verlaten, bouw rust in je leefpatroon, op tijd naar bed en op tijd eruit, weinig of geen t.v of films kijken zodat je geest kan rusten, dit is mischien wel een heel ander leefgewoonte als je gewend bent, maar zeerzeker de moeite waard want het is voor je eigen lichaam, en je bent de BESTE DOKTER van je eigen lichaam, je lichaam is iets unieks en het zit fantastisch mooi in elkaar, dus de moeite waard om het goed te onderhouden, want je wilt toch ook dat het 90 jaar of langer meegaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het onder mediteren valt, weet ik niet zeker, maar "geleide fantasie" kan ook heerlijk ontspannend zijn. Zoek in een bieb naar een cd.