hoe voel je dat je goed mediteert?

daar mijn arts gezegd heeft dat ik mezelf meer moet "horen" en dus meer contact moet hebben blijkbaar met mijn innerlijke stem, ben ik begonnen met meditatie.
volgens de literatuur gaan je hersenen dan anders werken en produceren ze andere golven etc...
ik vraag me af hoe ik voel of ik goed bezig ben. moet ik ijn een soort "trance" geraken of hoe voelt "goed mediteren"? zijn er nog andere dingen die ik thuis kan doen om dichter bij mezelf te komen?yoga doe ik al, maar dat is vooral fysiek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Een trance is het niet. Je wordt vooral heel rustig in je hoofd als je het goed doet en dat voelt heel bekend.
Als je alleen al je ogen dicht doet, ga je vanzelf al meer alfa golven produceren en wordt het drukke dagelijkse betagolf denken wat minder.
De truc is om afstand te nemen van je gedachten en ze gewoon voorbij te laten gaan zonder ze te gaan onderzoeken en er vooral niet je identiteit van te laten afhangen.

Iets anders wat je zou kunnen doen is , om te gaan googlen naar zogenaamde "guided meditations".
Dat zijn gesproken meditaties waar ik zelf heel veel aan gehad heb.
Ik heb een goeie toegevoegd als bron : opening to the great perfection
Is gratis om te downloaden maar je moet je wel opgeven voor een nieuwsbrief. (die kun je gewoon simpel weer opzeggen met unsubscribe als je dat wilt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de tip+
Meditatie is bedoeld om de doorlopende stroom gedachten die door ons hoofd gaan tot rust te brengen.

Beschouw de hersenen als een soort machine waar wij mee kunnen denken. Maar wij ´zijn´ niet deze machine, of die gedachten. We gebruiken onze hersenen als machine, en gedachten zijn het product van de machine.

Volg je dit nog?
Als je arts je vertelt dat je jezelf meer moet horen, bedoelt hij dat je eens zou kunnen proberen om voorbij die doorratelende gedachtenmachine te komen.
's Kijken wat jouw Zelf je te vertellen heeft.