Waardoor komt het dat mensen gaan overgeven als ze hun vingers in de keel stoppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Braken kan bewust uitgelokt worden (zoals bij anorexia/boulimia nervosa) door een vinger of ander kriebelig voorwerp diep in de keelholte te forceren. Dit veroorzaakt een slokdarmreflex, omdat het lichaam denkt dat hier voedsel klemzit.

De oude Romeinen staken bij banketten soms veren in hun keel zodat ze met een lege maag verder konden schransen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Braken kan bewust uitgelokt worden door een vinger of ander kriebelig voorwerp diep in de keelholte te forceren. Dit veroorzaakt een slokdarmreflex, omdat het lichaam denkt dat hier voedsel klemzit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik geef je een min omdat ik me erger aan stukken die overgenomen zijn van internet zonder bronvermelding.
je doet het dan toch voorkomen dat het je eigen woorden zijn, en dat is gewoon niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 ook van mijn
altijd er een bron bij vermelden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind een bronvermelding niet altijd nodig.
Maar een stukje kopieren zonder er iets aan toe te voegen of te laten merken dat je het ook snapt,
daar ben ik niet voor.
Geen min van mij, overigens.
Overgeven of braken is een reflex van het lichaam waar je meestal geen controle over hebt. Je kunt er behoorlijk van schrikken, maar vaak is het juist een goede zaak. Braken zorgt ervoor dat stoffen die niet in het lichaam mogen komen, door de maag weer naar buiten worden gebracht.

Door drukverhoging in de maag (het middenrif trekt samen) duwt het lichaam de maaginhoud via de slokdarm naar buiten. Meestal gaat aan braken een bepaald gevoel vooraf. Je voelt je vaak eerst misselijk en krijgt braakprikkels die nog niet doorzetten. Bleekheid, het uitbreken van zweet en een verhoging van de hoeveelheid speeksel in de mond zijm nogal eens een eerste teken. Vooral bij jonge kinderen kan het braken erg krachtig zijn. Overgeven kan gepaard gaan met diarree.

Braken is in de eerste plaats een reflex die het lichaam probeert te beschermen. Dit is eigenlijk heel goed, hoewel je vaak kunt schrikken van plotseling overgeven. Bedorven voedsel, dat het lichaam kan schaden wordt door braken uit de maag verwijderd. Meestal duurt braken maar kort en voel je je al snel beter. Soms duurt het allemaal wat langer, bijvoorbeeld bij een flinke voedselvergiftiging. Langer durend braken kan tot gevolg hebben dat het lichaam veel vocht en belangrijke stoffen kwijtraakt. Dit verlies wordt versterkt wanneer er tegelijkertijd diarree is. Dit is gevaarlijk, omdat je lichaam een bepaalde hoeveelheid vocht nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Als de hoeveelheid vocht veel te laag is, noem je dit uitdroging. Je voelt je erg slap en kunt zelfs flauwvallen. Dit gebeurt eigenlijk alleen in extreme omstandigheden. Door veel te drinken kun je het tekort aan vocht gemakkelijk herstellen.

Er zijn diverse oorzaken voor overgeven en diarree, zoals infecties, zwaar, vet of te veel eten, alcohol, verdriet en voedselvergiftiging. Deze aandoeningen zijn meestal niet ernstig, tenzij ze steeds weer terugkomen. Bij kinderen komt braken vaak voor bij een maag-darmontsteking met koorts, gebrek aan eetlust en hangerigheid. Soms wordt diarree veroorzaakt doordat te vroeg wordt begonnen melk te drinken na een darmontsteking. Ook bij een hersenschudding kun je gaan braken.

Braken gaat dus meestal vanzelf weer snel over. Vaak ontstaat het in combinatie met misselijkheid, buikgriep, eten van verkeerd voedsel, of het ruiken of zien van iets onaangenaams. Als het braken lange tijd duurt, of regelmatig terugkomt, ga dan naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer goeie vriendjes? Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk ik ben niet lang boos ....
Rieneke1
13 jaar geleden
ook voor jou een min keesje, omdat je je bron niet vermeldt.
zo doe je het voorkomen of het je eigen woorden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord was veel te lang,daarom heb ik het in moeten korten. Ben daar zo druk mee geweest,dat ik het vergeten ben. Iedereen,die mijnkorte, doch doeltreffende antwoorden kent,zal zonder meer weten dat zo'n lang verhaal niet uit mijn koker komt! Maar idd, mea culpa!
Rieneke1
13 jaar geleden
ik vond het ook niks voor jou hoor :)
maar je ziet het hier steeds vaker, en ik erger me daar groen en geel aan.
Als je eten achterin je mond hebt, ga je automatisch slikken. Deze slik reflex merkt ook als het eten niet naar beneden gaat: Je gaat kokhalzen en uiteindelijk kotsen omdat je lichaam 'geleerd'heeft in de evolutie dat het dan om vastzitende etensstukken gaat. Jouw vinger op een plek zorgt dus gewoon voor een zuiveringsreactie van je lichaam