Zijn steunkousen van de hema net zo goed?

De vriendin van mijn opa heeft enige tijd geleden het advies gekregen van de huisarts om steunkousen te gaan dragen. Echter vond ze het aan laten meten teveel gedoe en ook vermoedde ze problemen met het aan en uittrekken dus heeft ze steunkousen gehaald bij de hema. Ze zegt dat die haar heel goed helpen. Maar ik vraag me af, zijn die steunkousen wel net zo goed? En is het niet gevaarlijk om zelf de juiste maat maar te raden? En kan het gevaarlijk zijn als ze bijvoorbeeld te strak of niet strak genoeg zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
61.3K

Antwoorden (5)

Wat raar dat die huisarts dan niet meteen de maat genomen heeft en die kousen besteld heeft.

Ik ben net woensdag weer eens bij de huisarts geweest voor een probleem dat al enige tijd sleept. Dit keer vonden ze dat ik het met een steunkous moest proberen.
Ter plekke werd mijn been gemeten, de gegevens doorgestuurd naar de apotheek en daar kon ik mijn kous ophalen.

Voor wat betreft het kiezen van de maat, kijk eens op deze site:
http://www.steunkous.nl/maat_kiezen.html

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan waarom ze deze kousen nodig heeft.

Na bepaalde vaatbehandelingen krijg je ze aangemeten, en het is dan wel van belang dat je die gebruikt. Het is inderdaad een heel gedoe om ze aan en uit te trekken. Veel ouderen hebben daar ook hulp bij nodig, en dat is natuurlijk wel vervelend.

Maar als het alleen een advies was, en ze heeft baat bij de kousen van Hema zal het zo'n vaart niet lopen.
Wellicht een idee om dit eens met de huisarts te bespreken? DIe kan beoordelen of de kousen van de Hema inderdaad goed genoeg zijn voor haar kwaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn huisarts niet en dat vertelde ze er zeer specifiek bij.
Steunkousen op advies van de huisarts moeten aangemeten worden door een specialist.
Die meet jouw been (nou ja, in jouw sitiatie natuurlijk die van je opa :-) op, want van zijn been is er geen ander.
JUIST die specifieke maat schijnt heel belangrijk te zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps, sorry....verkeerd gelezen: het gaat om de vriendin van je opa.... hahahaha.
Dan lijkt het me TOCH beter, dat ZIJ haar been laat opmeten ;-))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen de steunkousen opmeten zijn daarvoor opgeleid. Als je alleen maar last hebt van etalagebenen of een beetje last van spataderen, kunnen de kousen van de Hema genoeg zijn. Voor ernstiger klachten is echter een aangemeten steunkous een must.
De huisarts had erbij moeten zeggen wat wenselijk was.

(Ik heb ze zelf altijd aangemeten bij onze cliënten, weet dus waarover ik spreek.)
Ivana
13 jaar geleden
Op eigen houtje handelen en tegen het advies van de arts in gaan vraagt om moeilijkheden.

Ondersteunende kousen zijn geen steunkousen.

Voor het gevoel kan het wel lekker zitten, maar te slap zitten daar waar het ondersteunen moet en te strak zitten daar waar het geen ondersteuning nodig heeft.

Daarom wordt het door een specialist opgemeten en meestal per 2 paar per jaar vergoed en geleverd.

Maar bij onjuist gebruik (wassen, aantrekken, schade) is men zo door de 2 paar heen en zoekt men alternatieven die goedkoper zijn.

Aangemeten steunkousen zijn duur.