ik kom steeds op internet groeicurves van 21 jaar tegen waneer is het echt afgelopen met groeien als man

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Rond die leeftijd dus.
Na je 21 groei je echt niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat je tweeëntwintig wordt is het dus echt over...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je groeit zolang de groeischijven in de botten aanwezig zijn. De botten bestaan uit levende cellen. In twee gedeeltes van het bot (tegen de uiteinden) zitten de groeischijven waarin cellen zich delen en nieuw bot ontstaat. Deze botten worden dus langer en daarom groei je. Op een gegeven moment o.a. onder invloed van hormonen verdwijnen de groeischijven (ze verbenen en kunnen dus niet meer langer worden).

Aan de hand van metingen aan de groeischijven (via röntgenfoto's) kan een arts de leeftijd van iemand vaststellen tot ongeveer 21 jaar. Daarna groeien mensen niet meer. Andersom kan een arts door metingen ook bepalen hoe lang je ongeveer gaat worden door de groeicurves in de gaten te houden.

Meisjes stoppen doorgaans met groeien als ze ongesteld worden. Ze worden dan nog maar enkele centimeters langer tot ook ongeveer hun 21e. Jongens beginnen vaak later met groeien (zo in de brugklas) en ze stoppen ook door dezelfde hormonale veranderingen.

Tot je 30e worden er meer botcellen gevormd dan er afsterven. De botten krijgen een compactere en stevigere structuur, maar omdat de groeischijven verbeend zijn zal er geen lengterichting meer zijn. Na je 30 wordt het bot broser en komen er niet meer cellen bij dan er dood gaan.

(zie engels filmpje over botgroei voor meer informatie)