Waarom gaat de misselijkheid weg als je zout voedsel eet?

Stel je bent in een Pretpark, en bent heel misselijk, dan helpt het om bijvoorbeeld chips te eten. waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.1K

Antwoorden (4)

Je kunt je misselijk voelen als je bloeddruk daalt. Door zout te eten stijgt je bloeddruk weer iets en voel je je beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht komt dat omdat zout vocht kan vasthouden zodat in je maag wat minder de klotsbewegingen plaatsvinden.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het zweten verlies je zout. Als je wel eens zweet hebt geproefd weet je dat dat zout smaakt. Vaak wordt sporters dan ook aangeraden om zouttabletten te slikken. Ook reizigers naar de tropen krijgen vaak dat advies.
Dat is niet zo gek, want een te laag gehalte aan zout in je bloed is niet gezond. Je kunt er zelfs oedeem van de hersenen van krijgen. Dat begint met misselijkheid en hoofdpijn en kan tot epileptische aanvallen leiden.
Vandaar dat de misselijkheid verdwijnt wanneer je weer wat zout hebt gegeten, maar ook drinken is minstens zo belangerijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misselijkheid gaat vaak samen met maag en darm klachten.. Jouw stoelgang is afhankelijk van je zuur graad (pH) Bij maag aandoeningen en misselijkheid is je Maag zuur wat te actief... bij een overactivatie word ook je Vagus zenuw geprikkeld wat dus de misselijkheid kan veroorzaken..zout wat alcalish is remt dus of verlaagd de zuurte graad.. en heeft dus een neutraliserende uitwerking.. sodium wat de actieve ingredient is bij veel tabletten tegen maagzuur (reflux)etc heeft dus dezelfde uitwerking... sodium is zout...maar de pharmaceutische industrie heeft liever dat je dat gebruikt dan gewoon keuken zout... dus in een nutshell een tijdelijke of plotselinge over activatie /irritatie van je maag zuur /wand veroorzaakt je misselijkheid en zout neutraliseert dit.Hopelijk heb ik dat niet te medisch maar eenvoudig en duidelijk uitgelegd .
Ps ook stress etc kan je maag zuur activeren en de vagus zenuw speelt dus een vitale rol en kan dus lijden tot misselijkheid en overgeven.

Louis