Is het nodig dat abortus of kraamzorg in het basispakket moet blijven als je weet dat je er nooit gebruik van zult maken?

het basispakket voor de gezondheidszorg is erg duur. Het lijkt mij dan ook dat je kan kiezen welke zorg je wilt consumeren en wilt gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

nee dat is dan niet nodig.
stel een vrijgezelle man heeft dat al helemaal niet nodig in zijn basis pakket.
het lijkt me beter dat je deze dingen persoonlijk kan kiezen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een vrijgezelle man, maar ik kan over 9 maanden en 1 dag papa zijn. Wel handig om dan kraamzorg in de verzekering te hebben. Het is een beetje het zelfde als beweren dat je geen brandverzekering nodig heb, omdat je huis niet inbrand staat.

Andere antwoorden (5)

natuurlijk moet dat erin blijven
als je alle dingen die in het basispakket zitten gaat opsplitsen in dingen die je nooit nodig hebt of waar je wel gebruik van maakt dan krijg je toch veel te veel verschillende losse verzekeringen

want jij hebt dit niet nodig en een ander weer wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jou niet, Nynke, maar dan zou je een heleboel uitzonderingen moeten gaan maken voor mensen die van een bepaalde voorziening nooit gebruik zullen maken. De zorgverzekeraar zou dan een pakket op maat moeten aanbieden, b.v iemand die een tandprothese heeft,zou dan geen premie voor de tandarts hoeven te betalen. Het zal wel een hoop gedoe zijn,maar het is geen onaardig idee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is best goed nagedacht over wat er wel en niet in het basispakket zit. En er zit natuurlijk ook iets van solidariteit in. Natuurlijk is het zo, dat een vrijgezel niets heeft aan kraamzorg. Maar bedenk wel, dat als diezelfde vrijgezel, tijdens het sporten een flinke blessure oploopt, de mensen die kraamzorg gebruiken, daar weer aan meebetalen. Die mensen zullen misschien weer niet deelnemen aan sporten met risico.

Het is echt ondoenlijk, om een basispakket te maken, zodat iedereen kan gaan shoppen. Iedereen zal dan gaan schrappen in alles, waarvan hij denkt er nooit gebruik van te maken. Daar komt nog bij, dat als de vrijgezel zomaar opeens de ware tegenkomt, en er toch weer wel een kans in de toekomst is, dat hij en zijn geliefde gebruik gaan maken van kraamzorg, en dat degene die nu kraamzorg gebruikt, misschien over 5 jaar wel gaat sporten. Gevolg een enorm geswitch ieder jaar, en dat zal alleen aan administratieve rompslomp miljoenen kosten.

Kortom, we betalen met zijn allen voor die ene peperdure hart-operatie, en we beseffen pas dat dat heel goed is, als we zelf hart-problemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is nodig. Er zitten wel meer dingen in het basispakket waarvan een individu kan weten dat hij er nooit gebruik van zal maken. Een vrouw zal bijvoorbeeld nooit een behandeling voor prostaatkanker nodig hebben.

In het basispakket zitten dingen waar iedereen wel eens gebruik van zou kunnen maken (bijvoorbeeld de huisarts), maar ook dingen die we als maatschappij belangrijk vinden. Dingen die, ook al zijn er mensen die er nooit gebruik van zullen maken, wel voor alle mensen die ermee te maken krijgen bereikbaar moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit is bedacht dat we een soort van solidariteitsgevoel moesten hebben . Gezamenlijk betalen voor de zorg. Het ziekenfonds was geboren. Door allerlei misstanden en misbruik is men nu bezig solidariteit te laten verdwijnen.
De kosten per pakket worden toch nog steeds opgebracht door de deelnemers. De zorgverzekeringen betalen echt niets zelf wij met ons alle moeten nog steeds betalen. En ja wanneer je iets nodig hebt weet je nooit.
ronron1212