Dysthymie is chronisch. Bij mij is die diagnose ook gesteld. De kans is volgens de website 'korelatie' groot dat het terugkomt. Bij mij is deze diagnose op mijn vijftiende gesteld en ik merk ook dat dit bij mij het geval is.

Toch denk ik dat je de schade kan beperken. Ik ben antipsychiatrie en bijna in alle gevallen tegen medicatie (je wilt geen zombie worden? En het heeft ook langetermijn-gevolgen in lichamelijk opzicht).

Wat bij mij helpt is:
- Bezig zijn en blijven
- Structuur
- Hobby's uitoefenen
- Het er niet te vaak over hebben (ja echt waar, bij mij werkt dat juist 'triggerend')
- Sportief bezig zijn

^ in bovenstaande dingen faal ik nogal hoor, maar ik doe mijn best en als het me lukt, zit ik ook stukken beter in mijn vel.

Toegevoegd na 2 minuten:
nee, de kans is niet groot, de kans is er.
Foutje!

Toegevoegd na 3 uur:
ik zei zo ongenuanceerd dat ik anti-psyciatrie ben, maar het is dat ik het liever zoveel mogelijk vermijd en dat ik vind dat het vaak meer slechts dan goeds teweeg brengt!

Dat is het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer anti dan pro ja. Maar niet HELEMAAL.
In de praktijk heeft het voor mij en voor anderen die ik kenden juist meer narigheid teweeg gebracht.
En de grootste zorgen baart me nog dat ze zo makkelijk medicatie voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Imaginarygirl.....met alle respect dat ik je adviezen overal tegenkom, maar probeer in je antwoorden eens niet over je eigen psychiatrische verleden te kletsen steeds, je adviseert de vraagsteller eigenlijk de klachten te negeren en je verteld dat het bij jou goed werkt maar ondertussen vertel je in ieder antwoord over jouw klachten wbt je psych. verleden,maar je eigen mond loopt ervan over.
Blijkbaar is het moeilijker (het negeren van je klachten) dan jij het doet voorkomen....want bij jou werkt het ook niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij werkt het redelijk.
Ik zie mij zelf als een ervaringsdeskundige en maak daar ook gebruik van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je ervarig hebt als patient wil nog niet zeggen dat je dan meteen deskundige bent, een vrouw die is bevallen kan zich ook niet meteen verloskundige noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat niet met elkaar te vergelijken, maar dan verschillen we van mening. Discussie nodig, of niet, want ik denk niet dat we het eens gaan worden :P ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist een deskundige raadt het negeren van de klachten en ontwijken van artsen en weigeren van medicijnen en je leven druk invullen om je klachten en problemen en vergeten juist sterk af. Hiermee roep je stress alleen maar op als ze die nog niet hebben en in het andere geval alleen maar erger. Jij kan niet zeggen dat jouw advies (antwoord) bij jou gewerkt heeft want zelf was je wel onder behandeling en gebruikte wel medicijnen en wellicht is dat de reden dat het (volgens jezelf) nu beter gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb verder niets tegen artsen ofzo. Maar medicijnen hebben ook bijwerkingen die je tot een zombie kunnen maken. Verder heb ik het nu druk en ga ik later op je berichtje in ;-)

Andere antwoorden (3)

Volgens wikipedia duurt een dysthyme stoornis minimaal twee jaar. Na die twee jaar kan het dus over zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je moet de symptomen minstens 2 jaar hebben, alvorens dysthymie überhaupt kan worden vast gestelt.
Bij sommig mensen (ongeveer de helft) helpt het om tijdelijk antidepressiva te gebruiken. Dit moet je altijd onder begeleiding doen van een psycholoog of huisarts en het werkt nog beter als je het combineert met (cognitieve) (gedrags)therapie.

Je serotonineniveau neemt toe door de medicijnen en de kans is aanwezig dat dat, ook na afbouw, blijvend is. En van serotonine wordt je blij kort gezegd.

Let ook op dat je tergend langzaam afbouwd. Beter te langzaam dan te snel!

Ik zou het gewoon proberen. Je zult versteld staan hoeveel lichter en fijner je leven zal worden! Depressief zijn, ook al is het een lichte vorm, is niet leuk en waarom zou je daar in berusten? Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dysthymie is een chronische aandoening, dat wil zeggen dat de klachten al een tijdlang bestaan. De diagnose dysthyme stoornis wordt gesteld als deze klachten langer dan twee jaar bestaan.
Met een behandeling als bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie en/of medicijnen kan deze stoornis verdwijnen.
Wat de beste behandeling is, is mede afhankelijk van de oorzaak van de dysthyme stoornis. Die kan biologisch zijn, psychosociaal (samenhangend met factoren in de omgeving) of psychisch (dingen die je hebt meegemaakt).
Vaak hebben mensen naast deze dysthyme stoornis ook persoonlijkheidsproblematiek. Belangrijk is het dan ook om die problemen aan te pakken waardoor je indirect ook de dysthymie aanpakt.

Als je hersteld bent van een dysthyme stoornis, blijft het wel een zwakke plek. Veel mensen krijgen het opnieuw.