Mijn buurvrouw is plotseling overleden,is het normaal dat ik naar nabestaande toe ga om ze te condoleren?

Mijn buurvrouw is plotseling overleden.
Nu hebben we wel een rouwkaart in de bus gehad,waarin staat dat de crematie in besloten kring is.
Nu wil ik wel graag de buren zelf condoleren,maar gezien de crematie in besloten kring is,twijfel ik enorm of ze het wel op prijs stellen dat ik even kom om ze sterkte te wensen.
Kan me voorstellen dat ze hier geen behoefte aan hebben.
Wie kan me advies geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.5K

Antwoorden (15)

je zou er persoonlijk langs kunnen gaan of een kaartje sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt een rouwkaart in de bus te hebben gekregen.
Dat lijkt mij een 'uitnodiging' dat jij in dit geval hoort bij de besloten kring.
Als jij oprecht deze mensen sterkte wilt wensen dan moet je dat zeker doen.
Je zult niet weggestuurd worden bij of tijdens de plechtigheid.
Een persoon die net een dierbare verliest heeft steun nodig van mensen.
Ongeacht dat de plechtigheid word gehouden in een besloten kring.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beninbxl
2 maanden geleden
Nope! De leden van de besloten kring worden zeker op de hoogte gesteld: vandaar ook op de rouwkaart: in besloten kring!! Anders hoef je dit er natuurlijk niet op te zetten he:)
Indien je geen hechte band met je buur hebt, zou ik er niet naartoe gaan om hen hierover te condoleren. Echter ik zou wel de eerste de beste kans die je hebt (als je ze op straat tegenkomt) het met hen hierover hebben en uiteraard condoleren. Misschien ondertussen ook een kaartje sturen !

Indien je wel een nauwe band met hen hebt (als je elke week over de vloer komt), zou ik wel langsgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is er na een crematie gelegenheid tot condoleren, probeer het daar eens.
En als het je buurvrouw betreft lijkt het mij dat er in de komende tijd wel meer gelegenheden zich voordoen om je condoleances over te brengen, lukt dit allemaal niet, stuur dan een kaartje.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou wel even langsgaan, puur een bezoekje om te condoleren is toch heel anders dan naar de uitvaart gaan.
En dan merk je vanzelf wel of ze je alleen aan de deur te woord staan of dat ze je binnen vragen. In elk geval heb je dan wel laten merken dat je aan ze denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend voor je.. als eerste gecondoleerd!

Het beste is om een kaartje te sturen, of nog beter een bosje bloemen voor de deur zetten met een afzender er op! Ik weet niet hoe je band is met je buurman, maar je moet hem even de rust gunnen om het verdriet met zijn familie alleen te delen!

ik stel voor om eerst een kaartje te sturen, en na de crematie een bloemetje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een rouwkaart hebt gekregen, kun je er veilig van uitgaan dat ze het op prijs stellen als je ze komt condoleren.

Crematie in besloten kring betekent precies dat: dat de cremátie in besloten kring is. Niet dat je voortaan bij alle nabestaanden uit de buurt moet blijven.

Ik zou er persoonlijk even langsgaan, maar wel (sowieso zou ik dat al doen) opletten dat je niet ongemakkelijk lang blijft plakken. Condoleren is goed, Op de bank neerploffen, verwachten dat ze koffie zetten en je anderszins laten verzorgen als visite niet.

Toegevoegd na 50 minuten:
Even als aanvulling: als je een rouwkaart krijgt waarin staat dat de crematie plaatsvindt in besloten kring, betekent dat absolúút niet dat je bent uitgenodigd voor de crematie! Ik zie dat in verschillende antwoorden staan, maar het zou heel ongepast zijn om op te komen dagen.

De functie van een rouwkaart is om bekenden te informeren over het overlijden. Er kan ook op staan dat je de uitvaart kunt bijwonen, maar dat hoeft niet. Een rouwkaart is niet primair een uitnodiging.

Overigens is het gebruikelijk om het op de kaart te zetten als ook bezoek niet op prijs wordt gesteld, je kunt dus wel gerust even (kort!) langsgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige en ultieme goede antwoord. dikke +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat weer een merkwaardige min...
Ja. Het is altijd fijn om te weten dat iemand geliefd was in haar woonomgeving.
De crematie is waarschijnlijk in besloten kring omdat de familie dit als iets persoonlijks beschouwd, of misschien heeft je buurvrouw het zo gewild.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer jij een rouwkaart hebt ontvangen ben jij een genodigde.
Besloten kring houd dus in dat het door de nabestaanden is besloten wie ze erbij willen hebben om t zo maar even te noemen. Het is dus geen publiek afscheid waar je allemaal zomaar massaal heen kunt om een laatste groet achter te laten.
Ze stellen het dus zeker op prijs dat je komt anders hadden ze geen moeite genomen om je er van in kennis te stellen ( door middel van die rouwkaart).
En als ik jou was ,en jij wilt er dus best graag naartoe dan zou ik dat ook gewoon doen. (Toen mijn eigen onderbuurman vorig jaar overleed zijn wij daar als buren ook gewoon naartoe gegaan.
We hebben ondanks dat het contact minimaal was ( gewoon groeten iedere dag en 1 keer in al die tijd een kop thee bij ze gedronken) gewoon de buurvrouw en haar familie gecondoleerd We zijn bij zijn uitvaart geweest en ik kon aan het gezicht van de buurvrouw gewoon zien ( zelfs door de tranen heen) dat ze heel blij was dat wij uit respect voor haar man en natuurlijk voor haar en de nabestaanden gewoon zijn geweest.Misschien heb je iets aan die kennis het staat tussen aanhalings tekens omdat het in principe geen antwoord is maar een eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rouwkaart is niet automatisch ook een uitnodiging. 'Uitvaart in besloten kring' betekent juist dat het niet de bedoeling is dat iedereen die middels een rouwkaart op de hoogte is gesteld van het overlijden ook komt opdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer ik een rouwkaart ontvang zie ik dat dus wel als een uitnodiging. Waarom zouden de nabestaanden anders de moeite nemen om mij als ze me er niet bij willen hebben me er toch van in kennis te stellen? Alleen voor die kennis ( dat ik er van op de hoogte ben zeg maar)hoeven ze dat voor mij part echt niet te doen namelijk.
Andersom zou voor mij het zelfde gelden. Als ik iemand een rouwkaart stuur betekend dat zowel voor mijn dierbare die overleden is als voor mezelf dat ik diegene die een kaart gehad heeft heel graag op de crematie of begravenis wil terug zien.
Anders had ik m ook geen kaart gestuurd. Dan had ie maar gewoon genoegen moeten nemen met de advertentie in de krant.
Het zou voor mij dan ook als een domper uitpakken als ik wel een kaart heb gehad maar niet welkom zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'domper'? Meen je dat nou serieus? Hoe egocentrisch kun je zijn? Een rouwkaart is bedoeld om je op de hoogte te stellen van een overlijden op een persoonlijker manier dan een advertentie in de krant, die trouwens lang niet iedereen plaatst. Het is niet per definitie ook een uitnodiging. Als er staat 'in besloten kring' dan wordt er niet bedoeld 'ik geef op woensdag een feestje, ik wil graag dat je komt en neem je zwembroek mee'. Dat 'ze' voor jouw part geen kaart hoeven te sturen om je op de hoogte te stellen van het overlijden, tja, dat zegt meer over jou dan over de nabestaanden die je persoonlijk op de hoogte willen stellen of de overledene die voor zijn/haar dood een lijst heeft samengesteld van mensen die een kaart moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo egocentrisch?
Wanneer ik een kaart krijg en ze stellen mij in kennis van het overlijden van iemand dan betekend het dat ik een band had met diegene die overleden is. Anders zou ik geen kaart krijgen. En als de nabestaanden van mening zijn dat ik niet belangrijk genoeg ben ik hun ogen en nog maar net de moeite willen nemen om een kaart te sturen en ik zou verder niet welkom zijn dan respecteer ik dat en dan kom ik ook echt niet. Maar dan hoeft nog niet te betekenen dat ik me daar niet rot over mag voelen, dus ja ik zou het een domper vinden als ik niet welkom zou zijn op een crematie als ik daar wel graag bij zou willen zijn ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, daar ga je weer: "dat ik niet belangrijk genoeg ben ik hun ogen". Dat is egocentrisme pur sang, sarakim. Iedere reden die er zou kunnen zijn om een uitvaart in besloten kring te houden, vat jij samen met dat *jij* niet belangrijk genoeg gevonden zou worden. Als je ooit zo'n kaart krijgt waarop 'in besloten kring' staat, kun je er veilig van uitgaan dat de nabestaanden niet tegen elkaar hebben gezegd: "hè nee, niet die sarakim hoor, die is hoogstens net belangrijk genoeg om een kaart te sturen en verder niet."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom doe jij zoveel moeite om alles hier iedere keer neer te typen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed om dezelfde reden als jij. ;)
Een crematie of begrafenis in besloten kring is juist bedoeld voor die besloten kring. Dat is de vragensteller in n dit geval juist niet anders had er wel een adres en tijdstip bijgestaan in plaats van besloten kring. bijgestaan.Doorgaans stuur je de kaarten ter informatie ook na de plechtigheid zodat je geen ongenode gasten hebt. Volgens mij is de vraag dan ook wat dan wel? Ik zou in ieder geval een kaartje in de bus doen met een persoonlijke tekst en al naar gelang je band met de buren even aanbellen maar zeker niet te lang blijven. Of ze op straat aanschieten als je daar gelegenheid toe ziet. Mijn oma wilde bijvoorbeeld graag in besloten kring gecremeerd worden echter dat betekende niet dat wij/de familie de aandacht niet op prijs stelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan doe je het toch later..na de crematie..ik zou het wel doen hoor, jullie zijn toch buren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees in verschillende antwoorden dat je ze op straat aan kunt schieten, nou lijkt mij dat persoonlijk niet prettig om in het openbaar aangesproken te worden na het overlijden van een geliefde. Naar de crematie gaan hoort zeker niet, ik zou iig een kaartje in de bus doen met je oprechte medeleven en 1 of 2 dagen na de crematie kort even langs gaan. Niet ervoor want dat zijn vaak erg drukke dagen voor de familie. Sterkte met je beslissing want die moet je uiteindelijk zelf nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon gaan . Je toont er zeker respect mee. Condoleren lijkt me heel vanzelfsprekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ligt de overledene opgebaard? Is daar gelegenheid tot condoleren? Veel mensen willen de overledene graag zien. Waarom eigenlijk? Om afscheid te nemen? De overledene is niet meer. Afscheid nemen kan dus niet meer. Sommigen vinden desondanks het zien van een overledene belangrijker dan het condoleren, denk ik. Maar condoleren zonder meer lijkt mij ook vaak niet goed. Er moet meer achter zitten. Ik denk, dat Jan en alleman dat niet moeten doen. Condoleren in een lange rij na afloop van een openbare begrafenis of crematie vind ik nogal formelijk. Vooral als de nabije familie gescheiden wordt gehouden van de overige aanwezigen. Er is dus alleen maar condolatiecontact. Laat iedereen door elkaar heenlopen. Condoleren hoeft niet, alleen de aanwezigheid is al goed. Het kan zijn, dat het in besloten kring wat informeler wordt. Maar om weer terug te keren naar de essentie. Zijn de buren goede kennissen? Dan zou je daar heen kunnen gaan voor een praatje. Zijn het gewoon buren waarmee je weinig kontakt hebt, dan hoeft dat niet. Ik weet niet, hoe ik in zo'n geval zou handelen. Ik kan mij voorstellen, dat plotseling al dat bezoek niet leuk wordt gevonden, waar anders nauwelijks kontakt is. Alleen condoleren doe je gauw, ik ook, maar het hoeft niet.
13 jaar geleden
ik zou even wachten tot na de crematie(n paar dagen erna)ik weet natuurlijk niet of t n jong persoon of n al wat oudere vrouw was maar de nabestaanden waarderen t echt als je na de drukke tijd die er nu aankomt voor hun,even aangaat om te vragen hoe t nu met hen gaat.misschien zie je ze even op straat.n kaartje sturen is altijd belangrijk voor de nabestaanden.vertel daarin dat je ze sterkte wens in deze moeilijke tijd en dat je binnenkort wel even om het hoekje komt kijken van hoe t ermee gaat.bied je hulp aan en dat je deur altijd voor hen open staat als ze behoefte hebben om er even uit te zijn.
sterkte