Een maand overslaan?

Ik ben eigenlijk nog jong om ongesteld te worden, maar twee maanden geleden werd ik ongesteld, en de volgende maand ben ik het helemaal niet geworden en nu ben ik het weer wel! ( in de volgende maand dus ). Is dit normaal als je er net mee begint?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja, helemaal VOLKOMEN normaal.
Na je eerste menstruatie ben je maar zelden meteen 'op regel'. Het kan wel een half jaar tot twee jaar of zelfs nog lange duren voor je menstruatie netjes elke maand komt, en niet maanden overslaat (tot weleen half jaar)of ineens twee keer vlak achter elkaar komt. Niks om je zorgen om te maken.

En...hoe jonger je ongesteld wordt, hoe langer het duurt voor je op regel bent. Meisjes die al rond hun tiende voor het eerst menstrueren, moeten soms jaren 'wachten' voor het echt maandelijks feest is.

Ben je rond je achttiende nog steeds niet regelmatig, dan is het wellicht verstandig eens een bezoekje aan de huisarts te brengen. Maar dan NOG hoeft het niet per definitie kwaad te kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dit is heel normaal.
Bij jonge meisjes die beginnen met ongesteld worden is dit heel vaak onregelmatig, niks om je zorgen om te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volkomen normaal. Toen ik jong was was ik zéér onregelmatig ongesteld, ik kon er geen peil op trekken. Heeft jaren geduurd.
Pas toen ik ouder werd, werd het regelmatig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt per persoon.

De één is vanaf het eerste moment regelmatig en elke maand ongesteld en bij sommige mensen kan het wel een jaar of langer duren voordat er enige regelmaat in zit.

Volkomen normaal, je lichaam moet er aan wennen dat ongesteld worden er nu ook bij hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor.
Ik was 11 en heeeeel onregelmatig.
Daarna altijd tamelijk onregelmatig.
Toen weer heeeeel onregelmatig.
En toen hield het op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is echt heel erg normaal. Je lichaam is nog een ritme aan het zoeken.Regelmaat komt vanzelf wel.
Dat kan binnen een paar maand al zijn, maar je moet er niet vreemd van op kijken dat je er pas na een jaar of 2 een goed regelmaat in hebt zitten.
En het is ook niet echt exact om de maand hoor. Het kan altijd ietsjes eerder dan verwacht komen of juist ietsjes later.
Wanneer je heel graag zelf de controle over je menstruatie wilt hebben,zou je in overleg met je huisarts aan de pil kunnen gaan. Je slikt dan iedere dag 1 tabletje. En er zitten 28 tabletjes in een strip. Als je alle 28 pilletjes op hebt zit je in de stop week. In die week krijg je je menstruatie. Laten we zeggen dat jij op een donderdag het laatste tabletje van de strip in neemt , dan kun je ongeveer op de maandag daarop verwachten dat het komt.( maar uiteraard kan het eerder of later komen want ieder lichaam is anders)
Vanaf die donderdag heb je dus de laatste genomen dus je begint de vrijdag erop weer met innemen. En dan aan het einde van het stripje neem dus weer op een donderdag de laatste in en zo ga je continue door.En weet je precies wanneer je het kunt verwachten.