Moet de sterkte van je lenzen altijd verschillen van je bril?

Ik heb gelezen dat wanneer je lenzen en een bril hebt, dat de sterkte enkel verschilt vanaf een dioptrie van (-/+) 4. En in stijgende lijn (er bestaat een formule voor).
Zo heeft mijn man vb. D-4.5 en in zijn lenzen wordt dat dan -4.25.
Bij iemand met D 6 zal het verschil zelfs 0.5 zijn.

Ikzelf heb D-1.25, kan ik mijn lenzen dan gewoon behouden in identiek dezelfde sterkte? Zo heb ik ze wel altijd meegekregen bij mijn optieker, maar wil nu graag dubbel checken of ik geen te sterke lenzen draag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
37.8K

Het beste antwoord

Nee, dat verschilt zeker niet altijd. Ik draag al sinds mijn twaalfde lenzen en mijn ogen zijn sindsdien behoorlijk achteruit gegaan. In het begin droeg ik dezelfde sterkte lenzen als bril (ik geloof dat ik toen rond de min drie zat) tegenwoordig heb ik lenzen - 7,5, terwijl mijn brillenglazen zo'n driekwart punt sterker zijn. Bovendien heb ik bij mijn glazen een klein verschil tussen links en rechts, terwijl mijn lenzen gelijk zijn aan elkaar. Dit komt dan weer omdat lenzen in mijn sterkte alleen maar gemaakt worden per halve punt. Hoe sterker de afwijking, hoe groter het verschil tussen bril en lenzen.
Ik heb een site gevonden die zegt het verschil tussen bril en lenzen te berekenen. Hoe betrouwbaar het is, weet ik niet. Ik zou toch maar uitgaan van de expertise van je opticien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook. Hoe sterker de afwijking, hoe groter het verschil en vise versa.
In mijn geval denk ik dat ik dus gewoon mijn optieker kan blijven volgen. Bedankt voor je reactie.

Andere antwoorden (3)

Ja, de sterkte moet verschillen, immers je lenzen zitten dichter bij je oog dan je bril.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan al vanaf de -2.00 gaan afwijken hoor, en bijvoorbeeld bij -4,25 voor lenzen kan het zomaar zijn dat je op -5.00 voor de bril zit. In ieder geval moet er meer min in. Dus bij een plus sterkte zal de bril sterkte lager zijn, en bij een min sterkte zal de bril sterkte hoger zijn. Alleen bij sterktes <2 is het verschil kleiner dan 0,25
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Dan ben ik wel erg benieuwd hoe dit bepaald wordt, dat zijn toch erg grote verschillen.
De opticien doet natuurlijk 2 uitgebreide metingen, maar je ogen blijven toch dezelfde? Of hangt het dan ook sterk af welke bril je draagt en hoever die van je ogen afstaat?
Erg interessant, maar toch ook best moeilijk allemaal.
Ik koop trouwens enkel een bril en lenzen bij mijn opticien, niet online ofzo. Maar bij alles wat ik "mankeer" probeer ik online zoveel mogelijk info in te winnen. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig
. :-)
De sterkte van je lenzen wijken altijd af van de bril sterkte. Dit heeft te maken met de hoornvlies afstand (de afstand tussen je hoornvlies en het grensvlak van je bril) de sterkte veranderd altijd in positieve richting, en het verschil wordt ook groter wanneer de sterkte hoger is. De berekening hiervan is simpel.
100÷brilsterkte=de afstand waarop scherp gezien wordt.
Daarbij tel je de hoornvlies afstand op of af, afhankelijk of het een plus of mij sterkte is. Dan weer 100÷de berekende afstand = contactlens sterkte.

Voorbeeld:
Jouw brilsterkte is - 4
Je hoornvlies afstand is 15mm/1,5cm
100 ÷ -4 = -25cm.
-25 - 1,5 = - 26,5cm
100 ÷ - 26,5 = 3,77 = afgerond - 3,75 dpt
Je contactlens sterkte is dus - 3,75dpt

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt :-)