krijg ik mijn melatonine vergoed?

Ik heb vandaag van mijn psychiater melatonine gekregen, ik slaap namelijk ontzettend slecht in. soms wel tot 3/4uur in de nacht wakker terwijl ik om 6uur weer naarst mijn bed sta voor werk of school.

dit komt door:
1. ik gebruik ritalin, dit versterkt het probleem van slecht inslapen (ik had er ook al last van voor ik ritalin ging gebruiken)
2. ik gebruik ritalin omdat ik ADD heb, en ik kan dus vrij onrustig zijn, vooral in mijn hoofd, dus als ik een slecht moment heb, of ik heb die dag veel meegemaakt (gezien gehoord etc.). veel prikkels van buitenaf dus. dan gebeurt hij vaak dat ik daar 's nachts wakker van lig.

nu is dus mijn vraag, krijg ik dit vergoed van de Menzis. aangezien het toch wel een gezondheidsprobleem genoemd mag worden als iemand maar 2-3uurtjes kan slapen?

of is er een andere manier (bijvoorbeeld via de belastig) omdat ik nog geen 18 ben ?

ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en dat het een beetje duidelijk is, anders even vragen, dan kan ik antwoord geven op een vraag !!

alvast bedankt !!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nee, bij Menzis helaas niet. Mogelijk is (eind dit jaar) overstappen voordelig voor jou.

Melatonine is (nog?) niet geregistreerd als geneesmiddel in Nederland, en valt dan ook niet onder het GVS-systeem voor medicijnvergoedingen. Vanuit het basispakket is het dan ook niet mogelijk om dit vergoed te krijgen.

Een aantal zorgverzekeringen vergoed melatonine op bepaalde indicaties wel vanuit de (wat hogere) aanvullende pakketten. Dat zijn o.a. de Achmea's, Interpolis en VGZ, en verder zijn er nog verzekeringen die tot een bepaald maximumbedrag per jaar vergoeden. De voorwaarden daarvoor zijn verschillend per verzekering (dat mag, het gaat immers om de aanvullende pakketten) maar meestal moet het voorgeschreven zijn door een (kinder)psychiater of neuroloog met verstand van slaapstoornissen, en moet er sprake zijn van DSPS of ADHD. In jouw geval zou je bij een aantal andere zorgverzekeraars vanuit het aanvullende pakket dus wél een vergoeding kunnen krijgen. Kijk anders even in dit overzicht: http://www.steunpuntadhd.nl/media/2629685/overzicht_vergoeding_adhd-medicatie_2012.pdf. Wil je trouwens aan het eind van het jaar op basis van de vergoeding van melatonine overstappen, check dan asjeblieft vantevoren of de verzekering die jij op het oog hebt, ook in 2013 nog vergoedt.

Verder kun je het inderdaad opgeven als bijzondere ziektekosten bij de belastingdienst. Eén van de voorwaarden daarvoor is dat je medicatie krijgt op voorschrift van een arts, en je moet natuurlijk alle facturen van je apotheek netjes bewaren. Of je de drempel haalt is een andere vraag, maar het hoort tot kosten die je af mag trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij niet, melatonine is vrij verkrijgbaar en wordt niet op recept verstrekt. Het zit ook niet in het basispakket.

Theoretisch zou je het kunnen aftrekken van de inkomstenbelasting als onderdeel van het vaste bedrag dat je voor een huisapotheek mag aftrekken. Maar de drempel voor deze aftrekpost is dusdanig hoog dat je al heel ernstig ziek moet zijn wil je die halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Joey, maar voor zover ik weet wordt het toch in geen enkel geval vergoed.
Als je onder de 18 bent, en jouw ouders betalen voor jouw levensonderhoud, dan is het mogelijk dat zij het af kunnen trekken van hun inkomstenbelasting zoals hierboven aangegeven.
Hoeveel moet je slikken dan, want tabletjes van 0.1 mg kosten €10,00 per 500 (ongeveer) . Als je er 10 moet slikken kun je er dus 50 nachten mee toe = 0.20 per nacht aan kosten.

Mijn verzekering vergoed tabletten van 3 mg op doktersvoorschrift ( = 30 kleine tabletjes) maar dat is per verzekering verschillend, en kun je ook het beste daar informeren.

Je kunt het dus soms vergoed krijgen.