Is het gevaarlijk om van de een op de andere dag te stoppen met zopiclon?

Ik slik al een paar jaar zopiclon ,omdat het de laatste tijd minder werkt(soms val ik pas na anderhalf uur in slaap) heb ik aan mijn arts om een ander slaapmiddel gevraagd. Volgens hem is er weinig te doen aan chronische slapeloosheid en hij heeft dan ook geen nieuwe medicatie voorgeschreven. Wel stelde hij voor dat ik zo n middeltje bij het kruidvat zou kopen,want dat werkt ook wel aardig.Nu heb ik geen medicijnen meer en ben dus van de een op de andere dag gestopt,volgens de bijsluiter is dat niet goed,maar volgens mijn huisarts een prima methode.
Momenteel slaap ik dus al heel lang niet,ik ben dus echt klaarwakker s nachts en heb ernstige paniekaanvallen,wat nu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet gevaarlijk, wel kun je als je het langere tijd gebruikt hebt, ontwennings slapeloos krijgen, waardoor je 1 tot 2 nachten moeilijk in slaap komt.
Dus ja, je mag er ineens mee stoppen, maar als je het langere tijd gebruikt hebt, is het wel verstandig dit in overleg met je arts te doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ga toch terug naar je arts, zodat jullie samen naar een oplossing voor de paniekaanvallen en slapeloosheid kunnen zoeken, laat je niet afschepen met daar is niets aan te doen, misschien heb je baat bij therapie, om je van je angstaanvallen af te helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zopiclon dient afgebouwd te worden.
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h23713.pdf
Zie eind punt 3
Voor vraagsteller misschien handig om de gebruiksaanwijzing te lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal zit apotheek.nl wel goed, maar dit brengt aan het twijfelen, zeker omdat ook de arts over de mening beschikt, dat direct stoppen zonder gevaren kan. Bedankt voor de link Tegenxinnig. Misschien wel goed om deze discussie met je arts aan te gaan. In de vraag staat ook, dat tantefien de gebruiksaanwijzing heeft gelezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer verstandig om eerst de gebruiksaanwijzing door te lezen. Omdat jij dat al had gedaan, heb ik het gezocht op apotheek.nl. Eigenlijk altijd goede informatie waar je op kan vertrouwen, maar misschien werkt het bij jou sterker door andere geneesmiddelen die je misschien gebruikt.
Schrijf al je vragen die je voor je arts hebt op en ook je klachten, zodat je niets vergeet te vragen en dat het voor de arts duidelijk is waar je klachten liggen.
Sterkte.