wat is het nut van handicaps?

ik bedoel, bijna alle mensen hebben een handicap. dieren misschien ook wel. maar wat is de meerwaarde er van? is dit ook een ''foutje van de natuur''?

Toegevoegd na 23 uur:
dyslectie is ook een handicap

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie vraag, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou alles nut of meerwaarde moeten hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dysfasie ook ;-b

Het beste antwoord

Een handicap kan ontstaan door erfelijke factoren, tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder, bij de geboorte of door ziekte of ongeval.

Het punt is dat alles in de wereld gericht is op een gemiddelde mens. Stoepranden zijn gemaakt voor 'normale' mensen om op te stappen. Potten zijn zo gemaakt dat 'normale' handen ze eenvoudig kunnen openen. De televisieprogramma's zijn zo gemaakt omdat men ervan uitgaat dat je de beelden kunt zien.
Sommige gehandicapten zien het zo: de wereld is niet aangepast op hun handicap.

Inderdaad, met sommige handicaps kun je de rij in een pretpark overslaan. Behalve dat, kom je als gehandicapte vooral obstakels (of uitdagingen) tegen.

Klein zijn is een handicap als je in de supermarkt iets van het bovenste schap moet hebben. Vind je klein zijn een 'foutje van de natuur'? Of is het een slecht ingerichte supermarkt?

Toegevoegd na 4 minuten:
oja, je vroeg wat het nut was: Je leert ermee omgaan in een wereld die niet ingericht is op jou als gehandicapte. En dat is een enorme levenservaring. De meesten moeten keihard knokken om dingen voor elkaar te krijgen, om serieus genomen te worden. Dat maakt ze vaak echte doorzetters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hoeft bij pretparken nooit in de rij te staan...

Handicaps ontstaan als er iets mis gaat bij het ontstaan van het kind of tijdens een ongeluk of iets anders. Voor zover ik het weet is er geen meerwaarde van een handicap, maar wordt het leven helaas moeilijker en zwaarder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind altijd van veel mensen met een handicap dat je er zoveel van kunt leren. De meesten hebben zo'n doorzettingsvermogen en genieten zo van het leven ondanks alle beperkingen die ze hebben.

We hebben zelf een gehandicapt buurmeisje, ze kan maar heel erg weinig niet zelfstandig bewegen, enz. Maar die lach op haar gezicht, het zichtbare genieten van de kleine, soms piepkleine dingen, krijg ik vaak een brok van in de keel. Als ik loop te "zeuren" hoef ik maar aan het meiske te denken en dan is het al snel weer afgelopen met het gezeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meerwaarde is enorm. Ik heb leren genieten van kleine dingen. Hiervoor was ik een harde carriere-tijger, maar nu heb ik pas echt door wat het leven de moeite waard maakt... aandacht voor alles wat je doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dat is pas een levensles... moet er wel bij zeggen dat niet iedere gehandicapte diezelfde levensles ervaart. Maar jij gelukkig wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
go go iamback plusje voor jouw
handicap zeggen ze niet meer, dit word nu vervangt met "mens met een beperking". Dat zegt mijn zus, is ook één van die mensen met goeie doorzettingsvermogen. Foutje van de natuur zou ik niet zo vlug zeggen, zij proberen de foutjes te verbeteren maar dan gewoon met andere methodes, mijn zus kan haar handen niet gebruiken en heeft geleerd om nu de schrijven met haar mond en typen op de pc met haar voeten, tekenen en andere dingen,.. Jammer dat ze een beperking heeft maar ik ben fier op haar en hopelijk blijft haar doorzettingsvermogen bestaan want nu begint pas haar pubertijd, hopelijk stelt ze niet veel vragen, de waarom vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de natuur overleven de sterkste,bij de mens gaat het ook meestal beter met intelligente knappe en welbespraakten,bedoeld om het menselijk ras te verbeteren,daarom denk dat het een foutje van de natuur is en niet bedoeld als meerwaarde