Chronisch vermoeid en moet stoppen met studie. Kans op financiële hulp?

Achtergrond info:
Ik ben nu 23 jaar, vanaf mijn 16e begonnen de klachten op te spelen. Ik ben toen onderzocht in het ziekenhuis waar niets uit kwam en heb er toen mee leren leven. Vanaf november 2010 zijn mijn klachten sterk verergerd op zodanige manier dat ik niet meer normaal kan leven (kan niet meer naar het park of bij vriendinnen op bezoek zonder daarna 3 dagen uitgeschakeld te zijn) sinds een maand zit ik aan een stuk door thuis omdat helaas ook mijn opleiding gewoonweg niet meer gaat.

Ik ben chronisch vermoeid en loop al ongeveer een jaar in het ziekenhuis om te laten onderzoeken wat het is, hier is niets uitgekomen en ze verwezen mij door naar alernatieve geneeswijze.
Er is mij nog niet duidelijk of ik in aanmerking kom voor een verklaring voor CVS/ME. Wel weet ik dat ik zal moeten stoppen met mijn studie. Ik maak mij zeer veel zorgen, ik kan naast mijn opleiding wegens ziekte niet werken en ben dus aangewezen op mijn stufi en een studenten lening bij de IBG. Nu mijn opleiding wegvalt en ik dus ook niet meer bij kan lenen bij de IBG en geen stufi meer ontvang betekend dit dat ik geen geld meer heb.

Ik zat te kijken naar mogelijkheden en kwam bij de wajong uitkering uit. Nou las ik ergens echter dat ik voor een wajong uitkering uiterlijk 8 maanden na het ziek worden aanvraag moet doen. Vervolgens is er ook nog een wachttijd van een jaar. Betekend dit dat ik gewoonweg niet meer in aanmerking kom of een jaar zonder geld zit?

Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loop je al wel bij een psycholoog ? Dat is voor CVS/ME-klachten tot op heden de enige therapie gebleken die een behoorlijk goede kans geeft op genezing.
In het alternatieve circuit zul je weinig tot niets anders vinden dan bevestiging dat je iets onverklaarbaars hebt , en met wat pech heb je er over een poosje nog een paar van die mysterieuze 'ziektes' bij..........dan zit je in een vicieuze cirkel van vage klachten , in plaats van bergopwaarts richting een normaal, actief leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een familielid van mij heeft goede baat bij de psycholoog, heel veel structuur (op tijd eten, rusten, slapen) en floaten of lichaamsmassage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor de tips :) Zowel de huisarts, neuroloog, slaapkliniek en slaaptherapeut hebben beoordeeld dat ze het niet nodig vonden dat ik bij de psycholoog langs ga. Dit heb ik recentelijk wel aangevraagd simpelweg om het te kunnen uitsluiten als oorzaak. Ik ben verre van depressief gelukkig, het enige wat nu mis is is dat ik ziek ben... Maar je weet maar nooit, dus ik ga het wel proberen :) Bij de slaaptherapeut heb ik uitgebreide schema's meegekregen waar ik me aan moet houden qua eten, ritme e.d. Helaas is het net als alle medicijnen die ik uit het ziekenhuis heb meegekregen... Het helpt wel wat, maar lost het probleem niet op.
@Marleen: Qua dat heb ik in het ziekenhuistraject ook genoeg vage en mysterieuze "aandoeningen" meegekregen, dus ik denk niet dat de alternatieve sector veel erger zal zijn. Als het ziekenhuis me niet meer kan helpen moet ik toch iets gaan proberen... @Appeltje: wat voor een soort massage heeft uw familielid baat bij? Er is zoveel verschillends te vinden! Grappig is dat ik veel gelezen heb over de CVS therapieën die beschikbaar zijn in NL en dat er toch meer kwaad dan goed mee gedaan lijkt te worden. Het is nogal pedagogisch en in ingericht op het "leren leven met" meer dan op het genezen van. Maar op het moment wil ik alles wel proberen om beter te worden :) In Noorwegen is in 2011 een doorbraak geweest in het onderzoek naar CVS waaruit blijkt dat het waarschijnlijk wel degelijk met medicatie te behandelen is. Misschien interessant om te zien: http://www.youtube.com/watch?v=jfpW4zKMaAs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de periode dat je moet wachten op wajong, kan je wel gewone bijstand krijgen (tenzij je samenwoont met ouders, partner, ed. die al genoeg verdienen om jou te kunnen onderhouden). En ook als je voor Wajong zou worden afgewezen, kan je gewone bijstand blijven krijgen, vaak met vrijstelling van sollicitatieplicht. Iets heel anders: Als je je opleiding niet kan afmaken, kan je je studieschuld van je basis en aanvullende beurs laten kwijtschelden. De gewone studielening en collegeldkrediet (de dingen die je dus ook als je wel je diploma op tijd haalt altijd moet terugbetalen), worden niet kwijtgescholden.
Hiervoor moet je het contactpersoon van jouw school die hierover gaat (meestal een decaan) een formulier laten ondertekenen dat je vanwege gezondheidsredenen niet in staat bent te studeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow Fynnya, Dat is echt een extreem goede tip. Enorm bedankt!
Kan ik een dergelijk formulier bij de IBG aanvragen? Ik zal er direct even inkijken. Al hoop ik natuurlijk dat ik ooit weer verder kan met m'n studie..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan 'm hier downloaden: http://www.ibgroep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfmbo/uitzonderingen/studievertraging.asp
Het staat onderaan de pagina, Verzoek om voorziening prestatiebeurs.
Met dit formulier kan overigens ook een jaar extra stufi worden aangevraagd als je door je gezondheidsproblemen langer over de studie doet en een verlenging van de diplomatermijn (dus dat je je diploma niet binnen 10 jaar ofzo hoeft te halen, maar binnen 15 jaar).
Ik zou met je decaan overleggen welke van die dingen het handigst is in jouw geval, en of je het nu meteen aanvraagt of juist nog even wacht. Hij/zij zal wel weten wat mogelijk is en wat handig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, echt super bedankt! :D

Het beste antwoord

De wachttijd voor Wajong betekent dat je minstens een jaar ziek moet zijn voordat je ervoor in aanmerking komt. Als jij november 2010 zou nemen als eerste arbeidsongeschiktheidsdatum, en UWV is dat met je eens, dan voldoe je daar ruimschoots aan. Daarnaast is het in de "nieuwe" Wajong zo dat je pas een uitkering krijgt 16 weken nadat je hem hebt aangevraagd, behalve als je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt wordt verklaard, dan krijg je hem vanaf het moment van aanvraag.

Klachten als die van jou zijn moeilijk te objectiveren, en in de praktijk blijkt dat de beoordeling van een UWV-arts vaak niet overeenkomt met de beperkingen zoals de patiënt die ervaart. Bereid je er dus op voor dat je heel duidelijk zult moeten uitleggen wat je allemaal niet kunt, en ook waaróm je dat niet kunt. De arts wil zoveel mogelijk objectieve informatie verzamelen, en dat maakt zo'n beoordeling bij vermoeidheidsklachten extra lastig. Daarnaast ligt zeker in de nieuwe Wajong veel sterker het accent op begeleiding naar werk, en de uitkering komt pas om de hoek kijken als dat niet mogelijk blijkt. Afhankelijk van hoe jij functioneert zal dus eerst worden gekeken of je geen aangepast werk kunt doen, bijvoorbeeld met een lager werktempo, meer rust tussendoor, of aangepaste werktijden. Soms is dat uiteraard niet mogelijk, maar in eerste instantie is dit wel het doel. In de nieuwe Wajong worden dan ook diverse tussentijdse beoordelingen gepland, en pas als je 7 jaar een uitkering hebt zal een beoordeling definitief worden.

Als je in aanmerking komt voor Wajong, hangt het dus van de beoordeling van het UWV af wanneer je uitkering start. Als men die datum in 2010 neemt als eerste arbeidsongeschiktheidsdag, dan krijg je in het ene geval 16 weken na aanvraag de eerste betaling, en in het andere geval al meteen (als je dus volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zou zijn, maar dit gebeurt niet snel). Als men het moment van uitschrijven van je studie als eerste dag neemt, heb je nog een jaar wachttijd.

Als je geen Wajong krijgt, of nog niet meteen Wajong krijgt, dan kun je een aanvraag doen bij de gemeente voor een Bijstandsuitkering. In principe heb je dan een sollicitatieplicht, en waarschijnlijk volgt er een beoordeling door een onafhankelijk arts om te kijken of en in hoeverre de gemeente bij jou die plicht kan opleggen. Maar je hoeft dus niet zonder inkomen te zitten omdat je ziek bent, je zult óf Wajong, óf Bijstand krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide reactie! Ik heb hier heel veel aan :) Ik zal vast proberen om zoveel mogelijk wat ik wel en niet kan op een rij te zetten. Zal hierbij ook mijn artsen betrekken in de hoop een goede bundel te maken waar degene die het moet beoordelen wat mee kan. Ik snap dat het met vermoeidheid inderdaad erg moeilijk om te bepalen is. Het geeft me wel hoop dat er tenminste een kleine kans is dat ze misschien de datum uit 2010 als beginpunt kunnen nemen.
Maar word het dan geen probleem dat ik met mijn ziekte nog geen uitkering heb aangevraagd tijdens het ziekenhuis traject? Ik vond dit namelijk in de richtlijnen: "Vraag dan de uitkering aan uiterlijk 8 maanden nadat u de ziekte of handicap kreeg." Ik loop ook wat vooruit op de zaken maar: als ze bepalen dat ik wel kan werken, maar mijn lichaam verteld mij duidelijk van niet, kan ik een dergelijk oordeel aanvechten?Of opnieuw laten beoordelen?
Want als ik mijn studie aan zou kunnen dan zou ik natuurlijk liever mijn studie afmaken (wat niet lukt) dan gaan werken. Nogmaals hartelijk dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 8-maandenregel ken ik niet, maar ik ben ook niet heel erg thuis in de "nieuwe" Wajong. Dat zal ik voor je na moeten kijken, maar ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat dit echt een probleem zou zijn: UWV zélf hanteert het principe dat je geen Wajong krijgt als ze verwachten dat je binnen een jaar kunt herstellen, maar dan zou je zelf direct als het wat minder gaat een uitkering aan moeten vragen. Ik vind het eerder logisch dat je het zelf nog even aankijkt, je hoopt immers toch altijd dat het nog beter zal worden, en kunt vantevoren lang niet altijd voorzien dat je klachten een langdurig beloop zullen hebben. Als je wordt goedgekeurd voor werk, kun je bezwaar maken bij UWV zelf. Als dat ongegrond wordt verklaard, kun je in beroep bij de rechtbank, en daarna kun je eventueel nog in hoger beroep. Wat dat betreft ben je niet meteen uitgevochten als je aanvraag wordt afgewezen, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik zo'n lang en vermoeiend traject niemand gun, en al helemaal niet iemand met chronische vermoeidheid. Maar ja, er zijn dus wel mogelijkheden. Al moet je wel echt hele goede harde feiten hebben wil je een zaak winnen, zeker als je al in het stadium van beroep en hoger beroep zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mocht je aanvraag worden afgewezen en je zou in bezwaar gaan, dan kun je in de tussentijd trouwens wel een Bijstandsuitkering aanvragen. De praktijk leert dat de beoordeling van de gemeente voor ontheffing van de sollicitatieplicht vaak realistischer is dan de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling van het UWV (en met reden natuurlijk, de insteek van de beoordeling is totaal anders) dus je hoeft niet zo bang te zijn om met een chronische ziekte of handicap in de Bijstand te zitten. Tenzij je een partner en/of vermogen hebt, dan heb je namelijk geen recht op Bijstand. Nog een tip: http://www.steungroep.nl/ (Site van Steungroep ME/CVS en arbeidsongeschiktheid, met veel juridische informatie en ook tips voor de daadwerkelijke keuring.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat U zo uitgebreid de tijd voor me heeft genomen. Ik zet alles direct even op een rijtje en ga ermee aan de slag. Nogmaals super bedankt, ben hier echt enorm mee geholpen! :)

Andere antwoorden (2)

Iedereen die niet kan werken, of anderszins geen inkomen kan verwerven, heeft recht op bijstand. Je kan het beste contact opnemen met de Sociale Dienst van je woonplaats en een gesprek aanvragen. Er zal wel e.e.a. moeten worden bevestigd door het ziekenhuis, maar een inkomen zul je wel krijgen. Er zal wel gekeken worden naar de restcapaciteiten, en daarvoor zal je mogelijk een sollicitatieverplichting krijgen.
Ga een uitkering aanvragen, en de rest wordt door de Sociale Dienst gewezen hoe te handelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw reactie!
Je kunt Wajong aanvragen als je aan de voorwaarden voldoet (zie bron). Voor de Wajong moet je echter een schriftelijke medische indicatie en antwoord op de toekomstverwachting hebben van een specialist. Daarnaast geldt inderdaad 1 jaar wachttijd.

Als je niet aan de voorwaarden voor een Wajong-, WAO- of WIA-uitkering voldoet, kun je een Bijstandsuitkering krijgen. Ook dan moet je aan voorwaarden voldoen (zie bron).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor het antwoord! Weet U toevallig wat voor een specialist deze toekomstverwachting voor mij kan bepalen? Dan kan ik daar direct mee aan de slag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doorverwijzing van de huisarts naar de psycholoog en internist verstandig. Heb je van de specialist waar je hebt gelopen een overzicht van de onderzoeken? Zo nee, dan zou ik dat voor je eigen dossier even op schrift vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er deze week direct mee aan de slag :) Moet deze week toch in het ziekenhuis zijn, dan vraag ik direct zo'n overzicht.
Hartelijk bedankt voor de hulp :)