Mag je als de antibiotica gebruikt niet in de zon?

Staat niet op de bijsluiter, maar er wordt door mensen wel voor gewaarschuwd. Wat is waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Het gaat alleen om specifieke antibiotica: doxycycline en tetracycline. Bij deze antibiotica staat het ook wel in de bijsluiter.

Heb je een ander antibioticum waar het niet in de bijsluiter staat, dan kun je gerust in de zon.

Toegevoegd na 18 minuten:
"Lichtovergevoeligheid - overgevoeligheid voor UV-straling in het zonlicht - kan veroorzaakt worden door doxycycline en tetracycline. Het gevolg is een hevige zonnebrand, ook bij mensen die gewoonlijk niet snel verbranden. Dit staat op het etiket of in de bijsluiter.
Het is beter om dan zo min mogelijk in de zon te komen en buiten voor extra bescherming te zorgen: dicht geweven kleding, iets op het hoofd en een zonnebrandmiddel met een hoge beschermingsfactor; ook bij bewolkt weer, want dan is de schadelijke UV-straling toch aanwezig.
Soms is het mogelijk uw aandoening te behandelen met een ander antibioticum dat deze bijwerking niet heeft."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat Marleen meer de vraag *waarom* je met (bepaalde) antibiotica niet in de zon mag heeft beantwoord. Dát er antibiotica zijn waarmee je niet in de zon mag, blijkt uit beide antwoorden.

Andere antwoorden (1)

Omdat je door de antibiotica wat overgevoeliger kunt worden voor UV-straling, en dus enorm kunt verbranden, ook als je dat normaal nooit overkomt. Daarnaast kun je ook heel vlekkerig bruin worden. Het is dus beter als je een kuurtje moet volgen, zoveel mogelijk uit de volle zon te blijven. (Maar ook als je geen antibiotica gebruikt is dat geen slecht idee ;-) )