Hoe kan het, dat mensen met Gilles de la Tourette gaan schelden?

Het is een ziekte, maar hoe kan het dat die ziekte schelden veroorzaakt? Als mensen niet zouden kunnen praten dan had dus die ziekte dus ook niet bestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (7)

Het syndroom van Gilles de la Tourette is een neuro-psychiatrische aandoening.

Een defect in het genetische materiaal leidt tot een
verstoorde hersenwerking wat betreft de informatieoverdracht tussen de zenuwcellen. Hierbij spelen bepaalde chemische stoffen, neurotransmitters, een essentiële rol.

Gilles de la Touret wordt gekenmerkt door tics. Dit kunnen motorische en vocale tics zijn. Slechts een klein deel van de patienten heeft vloek en scheld tics.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
ik vind het grote flauwekul,
mensen zeggen gauw als iemand maar loopt te schelden ja die heeft Gilles de la Tourette
er word danig misbruik gemaakt van deze ziekte
een echte patient scheld niet alleen maar schreeuwt ook en je ziet weldegelijk onderscheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schreeuwen zeker, maar schelden wel degelijk ook. Ik zat vroeger bij iemand in de klas die het heeft, dat was beslist niet gespeeld en er was sprake van zowel fysieke tics als van schelden en schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja weet ik ik heb een nichtje die het heeft maar mensen die vaak schelden geven gauw de schuld aan de ziekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dan wel weer heel herkenbaar, hetzelfde gebeurt ook met andere verschijnselen als AD(H)D, dyslexie en zo. Dus op dat punt ben ik het zeker met je eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is m.i. geen antwoord op de vraag. De vraag is Hoe het mogelijk is en niet Of het mogelijk is en of het terecht is dat gewezen wordt naar Tourette.
Lang niet alle mensen die het syndroom van Gilles de la Tourette hebben schelden. De ziekte wordt gekenmerkt door tics. Maar lang niet alle tics zijn een gevolg van Gilles de la Tourette. Tics kunnen ongecontroleerde spierbewegingen en/of geluiden zijn. Bewegingstics, ook wel motorische tics genoemd, zijn bijvoorbeeld: knipperen met de ogen, een grimas trekken, schudden met het hoofd. Geluidstics, ook wel vocale tics genoemd, zijn bijvoorbeeld: keelschrapen, kuchen, grommen, sisgeluiden, klakken met de tong, uiten van zinloze kreten, uiten van scheld- en schuttingwoorden.
De exacte oorzaak van het Tourette-syndroom is nog niet bekend. Wat men wel weet is dat het een neuro-psychiatrische aandoening is. Een defect in het genetische materiaal leidt tot een verstoorde hersenwerking wat betreft de informatieoverdracht tussen de zenuwcellen. Hierbij spelen bepaalde chemische stoffen, neurotransmitters, een essentiële rol.
Amadea
13 jaar geleden
Dat kan één van de symptomen zijn,maar is niet noodzakelijk.
Het uit zich door vele tics, dan kan schelden en het uiten van obsceniteiten deel van uit maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziekte Gilles de la Tourette is een neuropsychiatrische aandoening waarbij men last heeft van tics. Dit kunnen ongewilde, snelle bewegingen zijn. Dit worden motorische tics genoemd. Ook bestaan er geluidstics. Dit worden vocale tics genoemd. Door diverse films bestaat vooral in Amerika het idee dat iemand met Gilles de la Tourette ongewild scheldt en vloekt. Dit is echter onjuist: Minder dan 13% van de patiënten met Gilles de la Tourette heeft een scheldtic.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan al heel veel goede antwoorden hier.
Ik kan niet veel toevoegen, behalve mijn persoonlijke ervaring. Ik heb namelijk Gilles de la Tourette.
Ik scheld niet ongewild, coprolalie heet dat.
Maar ik heb er wel een theorie over. Dit is mijn eigen idee en dus geen wetenschap.
Ik weet dat Touretters over het algemeen slecht reageren op dingen die niet mogen, dat willen ze juist.
Ik was eens bij grootouders van een vriendin en die mensen praatten heel plat. Ik had heel erg de neiging ze na te praten met hun accent, na te bauwen dus.
Juist omdat ik wist dat dat niet netjes was, dat ik dat niet moest doen; en het werd erger en erger, en toen kon ik me niet inhouden en deed ik het. Ik schaamde me dood.

Dus mijn antwoord is: mensen met Tourette schelden juist omdat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals het antwoord hierboven, ik heb zelf ook tourette. Ik heb al heel veel lezingen bijgewoond (zelf geef ik ook wel eens voorlichting) en eigenlijk komt overal hetzelfde uit: de reden dat het juist scheldwoorden zijn, die vaak voorkomen bij vocale tics, is omdat de klanken harder zijn. Als je een tic met meer kracht doet, is deze sneller weg. Zo draai ik met mijn ogen, als ik dat harder doe, of met mijn vingers ook nog op mijn ogen druk, is de tic sneller weg.
Bij vocale tics is dit dus ook. En een scheldwoord heeft altijd harde klanken. Zo kun je bijv. het woord 'Kut' hebben als tic (de k is een voorbeeld van een harde klank), maar ook bijv. het woord 'Koffie', dat heeft ook een k.
5-7% van de touretters heeft ook daadwerkelijk last van coprolalie, dat is dus heel weinig! Hierboven staat dat ook al aangegeven, het is een beeld wat door de media (o.a.) is gevormd, dat touretters altijd vloeken, maar dat is dus helemaal niet waar. De reden dat er wel touretters zijn die vloeken, heb ik hierboven dus aangegeven.
Het is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar dat is bij bijna niks over tourette. Wat ik dus zeg, dit is wat ik altijd heb gehoord, en ik kan me er ook zeker goed in verplaatsen.