Wat is het gemiddelde bmi voor een vrouw van 21?

Ik heb op internet gelezen dat het gemiddelde bmi voor vrouwen 26,6 is. (weet niet of dat in een oud of recent onderzoek naar voren is gekomen). Zelf heb ik het idee dat dit voor mensen van begin 20 iets minder is. Iemand enig idee wat het gemiddelde bmi is voor een vrouw van deze leeftijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je het willen weten?
De gemiddelde Nederlander is (veel) te zwaar.. De getal 26.6 is uit 2006, maar ergens anders kwam ik alweer een getal tegen uit 2007 wat een stuk hoger was.
Zo snel kan het niet veranderen, dus het is ook maar net wie je meetelt. (18-70 of 30 tot 50 jaar) Over 21 jaar kan ik niks vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bmi, gewicht.... Het gaat er om dat jij je lekker in je vel voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mobie > het gaat er ook om of je je toekomstige zelf schade aandoet door je huidige gewicht. Je kunt je nu kiplekker voelen met een bmi van 35, maar als je daardoor over 10 jaar zwaarbeschadigde enkels hebt ben je er toch niet meer zo blij mee. Hetzelfde geld natuurlijk voor hart en vaat problemen. Oftewel, toch maar wel proberen dat BMI nivo gezond te houden (of eigenlijk je vetpercentage)

Antwoorden (4)

Het bijzondere van de BMI is dat deze voor mannen en vrouwen vrijwel gelijk uitvalt, hetgeen voor biometrische getallen zeldzaam is. Daarnaast is deze index redelijk onafhankelijk van de leeftijd.

De queteletindex [BMI] voor volwassenen:
Index (kg/m²) Interpretatie
minder dan 18,5 ondergewicht
18,5 tot 25 normaal gewicht
25 tot 27 licht overgewicht
27 tot 30 matig overgewicht
30 tot 40 ernstig overgewicht
meer dan 40 ziekelijk overgewicht

Alles rechtstreeks uit wikipedia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apropos, ik score 27. Het is voor het eerst in mijn leven dat ik mijn BMI zie. Ik had mezelf 'hoger' ingeschat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, redelijk onafhankelijk van leeftijd.
Dat hoort het wel te zijn +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit plaatje geeft een hele andere uitslag, of doe ik iets verkeert ? Kom met mijn 1.83 en 100 kg op 25, bij andere kom ik op 29,9?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om wat de gemiddelde BMI is, niet wat het inhoudt.
Met de gegevens uit de 1e link kom ik voor vrouwen op 25.

Je kan daar ook zien dat het gemiddelde tussen 20 en 30 lager is dan daarna en de lengte iets hoger. Het bmi is dus lager voor die groep.

Jammer dat hier geen verschil tussen mannen en vrouwen wordt gemaakt.

Als de 1e link het niet doet: het is de 3e in de 2e link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo is, dat die bmi voor vrouwen van 21 26.6 is,
dan betekent dat gewoon dat de meeste jongen vrouwen iets overgewicht hebben.
Boven de 25 heet dat matig overgewicht.

Het gaat dus niet om gemiddelden.
Het gaat er om wat bij jou, lengte en gewicht,
passend is.
Of ik hier nu 21 jaar invul of 60 jaar, mijn BMI is veel te hoog.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/Overgewicht.aspx

BMI is het gewicht (in kilos) gedeeld door de lengte in het kwadraat (in meters).
Ook voor kinderen is de BMI een snelle en gemakkelijke methode om overgewicht te bepalen. Maar daarvoor moeten wel aangepaste grenswaarden worden gebruikt. Tijdens de groeifase (tot en met 21 jaar) verandert namelijk de hoeveelheid vetweefsel.
Bovendien is de BMI bij kinderen geslachtsafhankelijk: meisjes hebben gemiddeld een iets hogere BMI dan jongens.

Wel is het zo dat een overgewicht op je 21ste
ernstiger is dan op latere leeftijd. Dat vind ik.

Maar tegenwoordig vindt men de tailleomvang (middelomtrek) zeker zo belangrijk.
Daar heb ik 30 jaar geleden al ruzie over gemaakt met het Voedingscentrum, toen zij vonden dat mijn middelomtrek levensgevaarlijk was en dat was 20 kilo geleden....

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb je dat hier gelezen?

http://www.nationaalgezondheidsplan.nl/b2b/nieuws/103/nieuw-leefstijl-resultaten-vergelijk-met-andere-deelnemers.html

Daar staat:
•Het gemiddelde BMI van vrouwen is 26,6
Er wordt geen leeftijd genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt want vrouwen komen aan in hun zwangerschap (vetopslag voor de borstvoeding na de bevalling) wat ze niet allemaal weer kwijt raken.

De meeste vrouwen zijn met 20 jaar nog niet zwanger (geweest).