mijn zwager is arts mag hij mij een recept voorschrijven? hij is niet mijn huisarts maar wel bevoegd

mag hij mij op mijn verzoek een recept voorschrijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Dat mag hij, en het zal ook niet zo'n ramp zijn, als dat een pijnstillertje is, of een slaaptabletje. Maar als je zwager verstandig en principieel is, dan begint hij hier helemaal niet aan, en zal je hoogstens een tip geven, over medicijngebruik. Zijn tip kun je in een gesprek met je eigen huisarts ter sprake brengen.

Als hij hier aan begint, kan het zijn, dat je huisarts en je zwager langs elkaar heen gaan werken. Ik ben ervan overtuigd dat je zwager het ook niet op prijs zal stellen, als familieleden van zijn patienten, recepten voor gaan schrijven.

Het voorschrijven van medicijnen hoort bij een goede diagnose en een behandelplan. Dat zal je zwager dus ook over moeten nemen, en voor je het weet ben je onder behandeling van 2 artsen. Daarom zal je zwager hier waarschijnlijk helemaal niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwoa, zoals ik al schreef: de wereld vergaat echt niet als hij dat voor één keer doet. En al helemaal niet als het een spoedgevalletje is, of het is gewoon dringend. Zeg je gewoon tegen je huisarts dat je zwager je even heeft geholpen. Maar het principe blijft wel, dat artsen hier zelf ook helemaal geen zin in hebben. Als je zwager je medicijnen voorschrijft, en je krijgt bijwerkingen, dan moet je hem nogmaals optrommelen :-) Want je kunt dan natuurlijk moeilijk naar je huisarts gaan, voor dat probleem. Kortom: als je zwager dit voor één keertje doet, gewoon even aan je huisarts vertellen. Is er niks aan de hand.
Succes met de fijt!

Andere antwoorden (4)

ja, elke arts mag recepten voorschrijven. als hij denkt dat hij over voldoende kennis beschikt, dus ook van je medische geschiedenis af weet, mocht dit van belang zijn, dan kan hij gewoon een recept uitschrijven.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Op het moment waarop een arts ingaat op gezondheidsklachten van iemand ontstaat er een behandelrelatie, die leidend is voor het gedrag en de bevoegdheden van die arts. Of er daarnaast sprake is van een familie-, vriendschaps- of arbeidsrelatie is niet van belang voor de wet. Het antwoord is dus 'ja'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij mag het voorschrijven maar alleen als je het op dat moment nodig hebt.
Dus niet zodat je het alsvast op voorraad of doorverkoopt.
Mocht je zwager worden betrapt is hij zn baan kwaat en mag jij een dikke bekeuringen betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang het maar geen opiaten ,morfine ,enz dan breng je hem ernstig in problemen ,maar een kuurtje ,zalfje ,enz zeker op vakantie altijd handig .wel wat een ieder al aangeeft, medicijnen kunnen niet door elkaar gebruikt worden ,en ja bij diverse apothekers kan het overzicht kwijtraken .