Ik wil zo'n licht therapie lamp kopen, vanwege Advanced Sleep Phase Syndrome. Zit er een duidelijke gebruiksaanwijzing bij de lamp ?

Naar de dokter geweest voor lichttherapie, want word standaard tussen 3 en 4 wakker sinds de klok is teruggezet, en al om 5 uur 's middags verga ik van de slaap. Vanaf half 9 's avonds is het echt vechten tegen de slaap.
Dokter 'ziet het nut er niet van in' en scheepte me af met slaaptabletten (Lorazepam)

Wat ik dus wil weten is er of er een duidelijke gebruiksaanwijzing bij de lamp zit met tijden voor gebruik bij mijn probleem. Op de site staat : therapie word aan het einde van de dag of de vroege avond toegepast, wat ik een beetje vaag vind...

Lamp is GROTE investering, dus wil zeker weten dat ik er goed aan doe er een te kopen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De normale toepassing van zo'n lamp is bij winterdepressie, vermoeidheid, dufheid, somberheid, en andere klachten die mogelijk bij sommige mensen in verband staan met de verminderde hoeveelheid daglicht in de winter. Wat jij wilt doen, is in feite je bioritme aanpassen met deze lamp. In hoeverre dat echt mogelijk is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het effect zou kunnen hebben, als je maar precies op de juiste tijden een flinke hoeveelheid licht binnenkrijgt. Dat is behoorlijk specialistisch werk, en gaat dan ook het normale gebruik (en de gebruiksaanwijzing) van de lamp te buiten. Daarbij is advanced sleep phase syndrome minder voorkomend en ook minder goed beschreven dan bijvoorbeeld delayed sleep phase syndrome, dus het zal denk ik moeilijk zijn om de juiste instructies te vinden. Daarbij weet je waarschijnlijk niet exáct hoe jouw 'klok' staat afgesteld. Je weet wel wanneer je moe wordt, maar niet precies waardoor of wanneer het proces dat je slaperig maakt, begint. Is bekend of bij jou de melatonineproductie een rol speelt in je slaapstoornis, is dat gemeten? Je zou aan de hand daarvan misschien uit kunnen vogelen wat de beste tijd is om de lamp te gebruiken. Meestal begin je slaap te krijgen zo'n 2-3 uur nadat de productie begint. Licht helpt waarschijnlijk om melatonine beter af te breken, dus misschien moet jij zo'n lamp wel juist net na het middaguur gebruiken, in plaats van in de ochtend, zoals meestal word aanbevolen. (Dat einde van de dag advies vind ik ook vaag, normaal gesproken wordt dat namelijk afgeraden, omdat je dan 's avonds inslaapproblemen kunt krijgen!) Maar je moet uitkijken dat je niet je hele biologische klok in de war schopt, dit soort dingen kunnen echt heel nauw komen. Waar ben je onder behandeling? Als je nog niet bij een gespecialiseerd slaapcentrum bent geweest, zou ik dat echt aanraden. Slaap is zo ontzettend basaal, zonder goede slaap is een mens nergens. Overigens, wat nog altijd het beste werkt bij dit soort stoornissen, is je werkzame en sociale leven aanpassen aan je biologische klok. Helaas is dat praktisch gezien lang niet altijd haalbaar, maar als het mogelijk is om daar nog wat aanpassingen in te maken, zou ik dat ook echt doen.

bij de philips energy lampen zit een goede gebruiksaanwijzing maar die gaat meer over de toegepaste tijdsduur dan over het tijdstip. verder kun je deze lampen vaak op marktplaats vinden.

Toevallig heb ik net hierover gelezen in het boek 'Wij zijn ons brein' van Dick Swaab. Hij praat hierover over lichttherapie en de lampen en stelt dat je uiteindelijk buiten veel meer licht krijgt dan een lamp. Zelfs op een bewolkte dag wordt je aan meer licht blootgesteld dan door een lamp. Dit is echter natuurlijk geen persoonlijke ervaring. Hieronder heb ik een bron geplaatst waar een ongeveer gelijke vraag wordt gesteld en waar mensen met ervaringen op reageren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100